The Judge skrev: 02 feb 2019 11:25
Original luftfilter är inkapslade, av flera anledningar.
Med ett öppet luftfilter rekommenderas en bit rostfri plåt som täcker främre tredjedelen av filtret för att slippa fläkt och fartvind som slår in över venturin och skapar turbulens där.
Turbulens ovanför venturin stör det atmosfäriska tryckets väg ner till insuget, detta är mest noterbart i högre hastigheter.
Dessutom ökar livslängden på filtret, med detta skydd.
Hmm, intressant!
Jag såg ett klipp förut från Motor Trend Channel, när dom testade olika typer av luftfilter.
I det klippet så "vann" ett luftfilter med luftgenomgång både uppifrån och runt sidorna, mest Hk och Nm.
Typ ett sådant:
Tror även dom tillverkade ett "eget" av en salladsskål, som fick bra värde.
Nu genomfördes ju dock testet med en rätt vass Chevrolet, med en Holley förgasare (troligtvis).
Rent utseendemässigt så finner jag inte original luftrenarna speciellt attraktiva. Framförallt inte "snorkel"-typen.
Så kanske sätter en plåtbit som du säger isåfall.
Men...! Tyvärr så har jag ett fult L88 scoop (Corvette?) på min huv. Det är öppet bakåt mot framrutan.
Hur blir det?
Anledningen till att dom sågat upp huven är ju garanterat för att Holley SD insuget är högre än original insug.
Nu i mitt fall så blir det ju ett Q-jet och om många herrans år, prio 99, är att köpa en Formula 400-huv.
Om det behövs, så sätter jag ett TA-shaker scoop.