The Judge skrev: 12 feb 2020 08:54
PlastiKote 227 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic är ju bilhistorians snyggaste motorkulör, och är det naturliga valet för en Pontiac V8 av dessa årsmodeller.
Denna färg blir lite blekare där det blir varmt och det ser inte så illa ut, dessutom kan man ju alltid förbättra inför eller på en utställning om man så vill.
Bill Hirsch är lite dyrare men bra, kan penslas eller sprutas efter förtunning, håller riktigt bra, men lägg inte på för tjockt, då spricker den.
Vissa listar den t.o.m. 1972 men det är galet.
Även DupliColor har sin variant av den korrekta kulören, 1966-70 Pontiac Silver Blue Metallic.
http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm
Man vill ju inte lacka motorn Volvo B18 röd eller Buick röd! Det är ju lika illa som att sätta en Buick dekal på luftrenarlocket, ugh!
Håller helt och hållet med!
Men...!
Motorn var röd sen tidigare ägare.
Efter dom 2 senaste motorhaveriena som varit, så gjorde jag det enkelt och billigt för mig, genom att bättra på den röda färgen.
Hade hellre velat haft Pontiacs blåmetallic färg, men eftersom motorn redan är röd sen tidgare, och att jag endast ska byta kam, insug etc. så tänkte jag göra det enkelt för mig även denna gång, att måla den röd igen.
Blocket skulle behövas blästras eller liknande, för att få bort den röda färgen, om jag ska måla den i originalkulör.
Detta får bli när/om motorn rasar vid senare tillfälle (förhoppningsvis hinner jag dö innan).
Skulle jag målat motorn blå, utanpå den röda färgen känns det som risken är överhängande, att motorn blir en prickigkorv med nyanser av Pontiac-blå och B18-röd (ifall den blåa färgen släpper av någon anledning. t.ex om man råkar repa/stöta i motorn med något).
Eftersom insuget redan är blästrat så finner jag det finare med silver/alu, än Pontiacs blåa färg på ett rött block.
Skulle gå att prova borsta av den värsta röda färgen med thinner och stålborste på rondell.
Men känns som mycket mer jobb än vad jag redan gett mig in på.
Känns inte värt det just nu i skrivande stund!