Annons

Markfrigång

1
Tycker att jag har lite dålig markfrigång på min catalina 65 och undrar om någon vet hur högt över backen bilen skall vara. Tänkte att mina fjädrar börjar bli till åren och kanske "krymt" lite. Någon som kanske vet hur lång en frisk fjäder skall vara? Skall försöka att mäta lite i morron för att se hur hög bilen är.Mina Däck har följande mått 215/75/14 och är såldeles inte boven i dramat. Kanske om jag satte på ett par 35 tummare så är problemet löst :roll: .....
Annons

Re: Markfrigång

3
Vilken bra bild du hade där!!! Vart sjutton hittade du den?? Har varit ute och mätt lite på bilen enligt bilden. Jag började fram och där mätte jag ca 17 cm från marken till ramen, och om jag förstår bilden rätt så borde jag haft ca 24 cm :shock: .....Bak var det likadant, ca 17 cm och det borde ha varit ca 23,5 cm. Ser ut som om jag får byta fjädrar både bak och fram :sad: .... om jag spiller lite bensin runt bilen så blir den kanske hög på ångorna :lol:

4
Jag tror inte bensin ångor räcker, rulla en pinne gräs till han och låt han andas in det så händer det nog grejer!

Men alvarligt, varför vill du ha den högre? skrapar det i?
Jag tycker dom kan se riktigt snygga och lite råa ut när dom är lägre :mrgreen:

5
hehe Tja du kan ju alltid fråga "The Judge". Han har förklarat en hel del ggr om vikten att skaffa en manual. hehe nu har jag det. visserligen till fel Pontiac. Men de e ju istort sätt lika. så om man ska ha rätt stuk så är det dessa mått som gäller. Tror faktiskt det har med hur regnvattnet ska rinna i sparklådorna. Men om det är coolt! de lär de lärda tvista om!. hepp :roll:

6
Haha skall prova med lite gräs å se om det funkar :lol: . Varför jag vill "höja" bilen är väll bara för att jag är rädd om mitt underrede, vill ju inte bli av med några delar ( dom är ju dyra som de e). Tycker också att de ser snyggt ut, men tycker att funktion är något viktigare än att det skall se snyggt ut. Om jag hade haft råd så skulle jag nog inhandlat mig en kompressor och några luftbäljar som kunde höjas och sänkas. Samt andra och något större fälgar.
Jo han har allt förklarat vikten i att ha en manual till hands, så jag har inskaffat mig en manual till min bil men tyvärr så är det också till fel årsmodell, kanske något som går :shock: . Men jag har inte hittat någon info på hur hög/låg bilen skall vara i den :sad: