Annons

Svängningsdämpare

1
Hej. Jag har en liten fundering! Har fått skrapande ljud(stål mot stål) som låter vid uppstart men försvinner eftersom. Ljudet kommer från nedre remskivan på veven. Jag skruvade lös dom 6 skruvarna å fick hela kalaset i handen. Stålskivan som sitter kvar på vevaxeln är det svängningsdämparen? Den verkar ju vara homogen, stål. Men ytterst på veven i remskivan sitter en gummi bussad historia som liknar en svängningsdämpare!? Vad ska bytas? Se bilder.
Bilagor
Annons

Re: Svängningsdämpare

3
Navet (hubben) på vevaxeln, remskivan, brickan och dämparen hör nog till din 66:a.
Transmissionskåpan på din motor, som håller vattenpumpen, är en 1968 eller senare, skalan för tändmärket sitter fel för 1967 eller tidigare.
Kanske hela motorn är utbytt?
Nåja, dämparen ser inte frisk ut då elastomern har börjat krypa ut.
Finns att köpa ny komplett (allt utom remskivan) dämpare hos exempelvis www.amesperf.com
Passa på att köpa en bricka med korrekt storlek till skruven som håller navet vid vevaxeltappen, den som sitter där nu ser ut att vara från en 1968 eller senare motor. Skruven ska f.ö. dras fast med minst 160 lb/ft.

Svårt att bedöma om ljudet kommit från dämparen men jag finner det osannolikt.
Här skulle jag gissa på att du använder 20W50 sirapsolja som inte flyter ut ordentligt till smörjpunkterna förrän motorn nått 118°C arbetstemperatur?
Men å andra sidan så skyddar den upp till 130°C.......

Jag kan inte nog tjata om att använda den viskositet på motoroljan som Pontiacs ingenjörer byggde motorerna för, nämligen 10W30, som är designad för 97°C till 107°C arbetstemperatur, d.v.s. den temperatur som motor går som bäst med och ger minst slitage på lager och övriga smörjpunkter.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Svängningsdämpare

4
Tack för ditt svar. Så "skivan" som sitter kvar på vevaxeln är det en del till svängningsdämparen som är borttagen på bilden? Jag kan påverka oljudet om jag sänker varvtalet när jag lägger i R eller D. Eller när jag rattar lite så styrservon får belasta remskivan.. Då blire tyst.

Re: Svängningsdämpare

5
Ja den tillhör svängdämparen och ingår när du köper en ny.
Remskivan ingår inte utan den får man använda sin gamla.
Jag säljer nytillverkade om du inte hittar någon bättre begagnad.
Bifogar en bild på vad som ingår!
Med vänlig hälsning
Håkan
Americano Enterprises
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Bilagor
Image_Display.jpg Image_Display.jpg Visad 4397 gånger 13.52 KiB

Re: Svängningsdämpare

8
Efter lite funderingar så håller jag med föregående inlägg att svängningsdämparen kan inte åstadkomma oljudet fram på motorn. Kan det bli ett skrapande ljud inifrån kamkjedjan/drev? Och varför blir det tyst om jag startar(kall motor) och sänker varvet till 5-600v? Om jag startar och håller varvet på ca 1000-1200v så upphör inte ljudet.

Re: Svängningsdämpare

9
Jag har sett transmissionskåpor med skrapmärken efter excentern som håller kamaxeln samt driver soppapumpen, i de fallen har skruven som håller excentern lossnat eller så har man glömt att montera kambrickan bakom kamdrevet.

Skrapande fenomen inuti motorn kan ge glitter av avskavd metall i oljan.
Gör ett oljebyte och skär upp det gamla filtret för inspektion.
Kan vara värt att demontera kåpan för att kolla läget däri, eftersom ljudet tycks komma därifrån?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/