"Timing-kiten" som säljs är sopor.
Vikterna och kammen är gjorda i blötjärn och slits ut snabbt och tändkurvan är minst sagt oförutsägbar.
Fjädrarna i kiten är leksaker men de starkaste kan användas i nödfall om man tappat bort originalfjädrarna.
Jag har en renoverad 1966 326H.O. gjutjärnsfördelare 1111079 till salu.
Tändkurvan i den passar din motor bra och skulle få fart på grejorna.
Annons
Re: Fördelare.
17The Judge skrev:"Timing-kiten" som säljs är sopor.
Vikterna och kammen är gjorda i blötjärn och slits ut snabbt och tändkurvan är minst sagt oförutsägbar.
Fjädrarna i kiten är leksaker men de starkaste kan användas i nödfall om man tappat bort originalfjädrarna.
Jag har en renoverad 1966 326H.O. gjutjärnsfördelare 1111079 till salu.
Tändkurvan i den passar din motor bra och skulle få fart på grejorna.
Låter precis som min fördelare just nu. Ibland går den hur bra som helst nästa gång kan den få för sig att misstända å jävlas..
Hur mycket vill herrn ha för den mojängen,vill du kanske ha min nuvarande i utbyte ? Är jävligt tight den här månaden, drar ut på Älgjakt snart.. inte direkt gratis
// Niklas
GTO66
18Monterat ny fördelare, bilen beter sig dåligt fortfarande. Mätte med bilen avstängd och tändning påslagen mellan plus på tändspolen och karossjord, gav 7.26 volt, är det ok ?
Går det att mäta upp mer grejor för att utesluta saker kring tändsystemet ?
Kan det vara så enkelt så att det är kondensatorn och brytaren som är slut ? Tanken slog mig nu ikväll, ingen aning vad det är för skick på dem båda ...
Petronix brytarlöst ? Eller hederligbrytare ? Om man ska till å byta ? ! För å nackdel ?
// N
Går det att mäta upp mer grejor för att utesluta saker kring tändsystemet ?
Kan det vara så enkelt så att det är kondensatorn och brytaren som är slut ? Tanken slog mig nu ikväll, ingen aning vad det är för skick på dem båda ...
Petronix brytarlöst ? Eller hederligbrytare ? Om man ska till å byta ? ! För å nackdel ?
// N
GTO66
19Mellan 7 och 9 volt är OK med tändningen på. Ca. 11 volt med motorn igång.
Kondensatorn ska mäta 0.2 mFd.
Tändspolen ska o-kopplad mäta 1,8 - 2,0 Ohm över spolens + och - samt 8000 - 16000 Ohm över + eller - och mittpolen.
Brytarspetsar och kondensator är förbrukningsvaror, precis som tändstift bör de bytas vid service, håller dock minst 5000 mil om de monteras rätt med en klick brytarfett på nocken och kamvinkeln kollas vara 30° 1 gång per år.
Har man ingen aning om statusen på detaljerna i tändsystemet så sätter man i nya korrekta delar och justerar dem korrekt.
Notera att tändsystemet är en av tre faktorer som får motorn att fungera som avsett.
De två andra är kompressionen i cylindrarna och bränsletillförseln.
Tändspolen ska o-kopplad mäta 1,8 - 2,0 Ohm över spolens + och - samt 8000 - 16000 Ohm över + eller - och mittpolen.
Brytarspetsar och kondensator är förbrukningsvaror, precis som tändstift bör de bytas vid service, håller dock minst 5000 mil om de monteras rätt med en klick brytarfett på nocken och kamvinkeln kollas vara 30° 1 gång per år.
Har man ingen aning om statusen på detaljerna i tändsystemet så sätter man i nya korrekta delar och justerar dem korrekt.
Notera att tändsystemet är en av tre faktorer som får motorn att fungera som avsett.
20Ja, jag vet ju att förgasaren är ok, kompet håller jämna siffror , ny fördelaren med rätt tändkurva ,men som sagt, lär nog byta ut lite slitdelar , tror det är det som är boven just nu.. när allt det andra är som det ska.The Judge skrev:Mellan 7 och 9 volt är OK med tändningen på. Ca. 11 volt med motorn igång.
\N
GTO66
21I väntan på ny brytare,kondensator och tändspole så skruvade jag ur det gamla nu ikväll, såg efter ett tag att tändspolen var svartmålad, under den svarta färgen gömdes en blå färg och texten "högeffektständspole BILTEMA" .... funkar ens dessa någorlunda till en v8 ?!
// N
// N
GTO66
22Har du kollat??:
Tändspolen ska, med bilens sladdar bortkopplade, mäta 1,8 - 2,0 Ohm över spolens + och - samt 8000 - 16000 Ohm över + eller - och mittpolen.
Tändspolen ska, med bilens sladdar bortkopplade, mäta 1,8 - 2,0 Ohm över spolens + och - samt 8000 - 16000 Ohm över + eller - och mittpolen.
23Mätte förut, kommer inte ihåg siffror just nu men var inte ens i närheten i ohm mellan+ och - , TROR jag fick 0.6 eller om det till o med var lägre ... osäker i skrivande stund.The Judge skrev:Har du kollat??:
// N
GTO66
24Ny tändspole från ac delco, ny kondensator och ny brytarspets, bilen går fortfarande SKIT dåligt, lägger jag mig på 2000rpm tändssmäller den och lever fan ..
Vet inte vart jag ska börja leta fel längre ..
Ger snart upp detta projekt ...
/less ägare
Vet inte vart jag ska börja leta fel längre ..
Ger snart upp detta projekt ...
/less ägare
GTO66
26Komptest gjord för ett tag sedan, jämna siffror.Lemans 65 skrev:Komptest?
Inga tändkablar som hamnat fel?el är dåliga?
Nerkörd kam?
Tändkablar osäker hur länge dem setat där. Sitter i rätt tändföljd iaf.
Rätt ny kam, men lutar mot att jag sumpat inkörningen ...
/N
GTO66
27Tändkablarna sitter där dom ska, kanske behövs nya ?!
Kamvinkeln ställd med kamvinkelmätare=30 grader.
Blir väl till å köpa ny kam igen .. om inte motorn är tvärslut redan.
Kamvinkeln ställd med kamvinkelmätare=30 grader.
Blir väl till å köpa ny kam igen .. om inte motorn är tvärslut redan.
GTO66
28En fräsch tändkabelsats skadar aldrig, exempelvis STM7846 finns hos Hansen och passar direkt.
29Ja , nytt lock och tändkablar får bli nästa steg, annars tror jag att jag säljer åbäket för en struntsumma, börjar bli måttligt less på detta projekt.
GTO66
30Kom på en ganska "pinsam" sak, var ju så jävla dumsnål och inte bytte kamdrivningen förut, kan det vara detta som spökar ?!
// N
// N
GTO66