Annons

Inkörning kamaxel

1
God kväll.

Satt och läste nån forumtråd om ett motorbygge och någon skrev att dom sumpat inkörningen av kamaxeln.
Att det kunde bli så mycket spån och skit i motorn att det blev skrot av det mesta i motorn.

Lär krypa till korset och säga att jag har väl inte vart allt för snäll mot min nya kamaxel när jag tänker efter såhär i efterhand :oops: då bilen med ny kam gick så jäkla bra å med lite för ivrig högerfot , blev nervös om jag sabbat motorn helt nu ?! ... för den känns väldigt trött "nu igen" :roll: :oops:

// mvh
GTO66
Annons

Re: Inkörning kamaxel

3
Lemans 65 skrev:Körde du in kammen i 25-30 min med 2500 varv? Ventilslammer? Det brukar vara första tecknet på nedkörda nockar.
Ja den blev inkörd på 2000 varv ca i minst 20 min.
Inget ventilslammer. Beter sig trött som den gjorde med gamla kamaxeln innan jag bytte till den som sitter monterad idag.
GTO66

Re: Inkörning kamaxel

5
Lemans 65 skrev:En ny kam hjälper inte en övrigt sliten motor har du kollat upp så motorn är frisk? Komptest el leakdown test oljekonsumtion kan ju vara ett annat tecken.
Om den nu inte är sliten har du gett den en korrekt service?
Komptest gjort, Jämna siffror .
Drar inte speciellt nån extra olja.

Hur är en "korrekt" service gjord ?

Mvh
GTO66

Re: Inkörning kamaxel

6
gto66 skrev:
Lemans 65 skrev:En ny kam hjälper inte en övrigt sliten motor har du kollat upp så motorn är frisk? Komptest el leakdown test oljekonsumtion kan ju vara ett annat tecken.
Om den nu inte är sliten har du gett den en korrekt service?
Komptest gjort, Jämna siffror .
Drar inte speciellt nån extra olja.

Hur är en "korrekt" service gjord ?

Mvh
Nya el fräscha tändelar som är korrekt justerade, korrekt justerad tändpunkt och tändkurva, förgasare som är kry och korrekt justerad. Stämmer de här grejerna bör ju motorn gå bra över hela registret och inte hosta spotta el baktända. Vevhusventilation, olja filter är väll basic och har du kört in en kam har du koll på dem antar jag.
Kamdrivning böta kontrollerades när du böt kam? Finns service manualer med både värden och beskrivning hur jobbet görs ifall du är osäker.


Drar inte nån extra olja? Är allt i bra skick ska den inte dra nån olja alls du ska kunna åka flera hundra mil utan att fylla på olja.

Re: Inkörning kamaxel

7
Hur är beter sig trött? Kan du beskriva det? Vad för motor? Är det en gto -66 original motor? En sådan original går ju rätt ok fån början kanske ingen räcer men helt ok klipp. Beror ju lite på utv och ev stall med hur den känns.
Hade gamla kammen gått ner sig?

Re: Inkörning kamaxel

8
Lemans 65 skrev:Hur är beter sig trött? Kan du beskriva det? Vad för motor? Är det en gto -66 original motor? En sådan original går ju rätt ok fån början kanske ingen räcer men helt ok klipp. Beror ju lite på utv och ev stall med hur den känns.
Hade gamla kammen gått ner sig?
Trött,Orkeslös ,hostar å fräser vid fullt gaspådrag. Sitter en 400-75 i den nu.
3:55 å 2500 stallconverter
Förgasaren är nybyggd av kent.
Fördelaren har visat sig vara dålig så den skall bytas, därav host å fräset. Men den gick jävligt bra när nya kammen blev monterad utan host å fräs. Visst fördelaren ställer nog till mycket.

Men blev osäker om nu kamaxeln gått ner sig när jag inte varit så snäll när nya kamaxeln blev monterad.


Gamla kammen var sliten på nockarna och motorn gick riktigt dåligt.
GTO66

Re: Inkörning kamaxel

9
Körde du in den som du beskrev, tappade ur och böt olja och filter samt kollade oljan efter "glitter" efter inkörning och allt verkade bra spelar det ingen större roll hur du kör sedan. Motorn startade på en gång inget malande på startmotor då du körde in? Du drog upp den på lite varv på en gång? Du använde inkörningspasta? Misslyckades inkörningen trots att du körde in efter konstens alla regler( vet du med dig att du tummade på inkörningen så förstår jag oron)så går kammen ner sig oavsett hur du kör efter inkörning kan dock gå olika fort ibland på en gång ibland efter några hundra mil.

Gick den bra först men sedan började den hosta låter det ju misstänkt om du inte ändrat en massa efter det. Jag skulle kolla tändning/fördelare först innan jag gör nått mer ev mäta så alla ventiler trycks ned lika borde gå med skjutmått om du inte har indikatorklocka vet inte värdena på kammen så avgas och insug kan ha olika lyft men stämmer alla insug/avgas mot varandra indikerar det att kammen klarat sig.

Re: Inkörning kamaxel

10
Lemans 65 skrev:Körde du in den som du beskrev, tappade ur och böt olja och filter samt kollade oljan efter "glitter" efter inkörning och allt verkade bra spelar det ingen större roll hur du kör sedan.
ska jag vara ärlig här så tror jag att jag har "missat" det momentet :roll:
Lemans 65 skrev:Motorn startade på en gång inget malande på startmotor då du körde in? Du drog upp den på lite varv på en gång? Du använde inkörningspasta? Misslyckades inkörningen trots att du körde in efter konstens alla regler( vet du med dig att du tummade på inkörningen så förstår jag oron)så går kammen ner sig oavsett hur du kör efter inkörning kan dock gå olika fort ibland på en gång ibland efter några hundra mil.
startades upp på en gång utan nå malande på startmotorn, satt upp varvet 1800-2000 varv ganska omgående.
inkörningspastan användes. känner mig inte helt 100 på min inkörning så är ganska orolig på att kamaxeln har gått ner sig ..

Lemans 65 skrev:Gick den bra först men sedan började den hosta låter det ju misstänkt om du inte ändrat en massa efter det. Jag skulle kolla tändning/fördelare först innan jag gör nått mer ev mäta så alla ventiler trycks ned lika borde gå med skjutmått om du inte har indikatorklocka vet inte värdena på kammen så avgas och insug kan ha olika lyft men stämmer alla insug/avgas mot varandra indikerar det att kammen klarat sig.
ja den gick bra hela sommaren, ställde undan den efter vintern å sen så gick den som med den gamla kamaxeln igen.. tänding å fördelare skall kollas över då jag vet min fördelare är jävligt dålig.. efter ett försök på att "renovera" den men gav upp då det var så mycket hokus pokus kring den. får testa å mäta upp det när jag får nån tid över och se om allt öppnar sig likvärt.

// Mvh
GTO66

Re: Inkörning kamaxel

13
OM du kört ner kammen kan motorn tagit skada, förutom kam och lyftarei värsta fall har du skador på lager, vev ramtappar, kolvar, cylindrar, kolvbultar så kolven inte rör sig tillräckligt lätt med total renovering som följd.

OM du kört ner kammen så riv hela motorn och tvätta iaf rent och kontrollera.

Har man kört ner en kam och vet med sig att man kanske inte har kunskap och erfarenhet att köra in en ny anlita firma el fundera på en rullkam då deras inkörning inte är lika kritisk.

Men förhoppningsvis har du inte kört ner kammen utan felet ligger fördelaren.

Re: Inkörning kamaxel

15
Ett enkelt sätt att kolla om kammen gått ner sig är att ta av ventilkåporna och låta någon köra runt på startmotorn (utan stiften i). Kolla om alla ventiler öppnar lika mycket. Hade problem med min att den spottade och fräste vid full gas, visade sig vara en avgasnock som gått ner och öppnade ventilen bara halvvägs.