Annons

Byta kamaxel, axialspel och märkningar?

1
Godkväll!

Håller på att byta kamaxel i min Pontiac 400 motor (till original kam), har "nollat" motorn via strecket på svängningsdämparen,
och rotorn pekar emot ettans tändkabel, (antar att det stämmer då)

har tagit bort bröstkåpan, men kan inte se några märkningar på dreven, ska det inte vara det?
så att man vet att vevaxel och kamaxel är synkade? eller måste man grada in med hjälp av en gradskiva även på originalkam?

Funderar även lite på axialspelet på kammen, hur justeras det om man behöver? och hur stort spel är normalt?
Kammen som sitter i nu går att röra ganska mycket bakåt? verkar inte finnas något stopp bak i motorn?

Tacksam för svar då jag tänkte montera kammen imorgon kväll!
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl
Annons

Re: Byta kamaxel, axialspel och märkningar?

2
Båda dreven har varsin prick, vevens ska alltid vara kl. 12 med ettan eller sexan i tändläge och kammens kan vara antingen kl. 12 (ettan i tändläge) eller kl. 06 (sexan i tändläge).

Axialspelet är givet mellan kambrickan och bränslepumpsexcentern och kan inte justeras.

Och, du tar väl ur fördelaren innan du drar ur kammen, var rotorn pekar nu kvittar, bara du sätter i den sen med båda prickarna på dreven kl 12 och rotorn samt och vakuumklockan 90° ut mot förarsidans skärm. När den är på plats, med ny packning, så ska rotorn peka mot förarplatsen (ettans tändkabel).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Okej,

ska kolla lite närmare på drevet ikväll, annars så kanske jag kan göra en egen märkning, och sätta det likadant som med den andra kammen?

Skickade även ett mail till dig Kent ang. min förgasare, men vet inte om det gick fram? (skickade via formuläret här på sidan)
MVH Robban

M.fl

7
Kent: Har skickat ett nytt mail idag

Har nu noggrant synat kamdrevet, och där finns det en lite prick KL. 6
som linjerar med den på veven KL. 12

men rotorn pekar mot ettans tändkabel, borde inte den peka på 6ans nu då? för båda dreven skall väl stå KL12 när ettan cyl. tänder
eller har jag blandat ihop allt?

Trevlig Helg förresten! :)
MVH Robban

M.fl

9
Kent: Förgasaren skickad till dig, borde vara framme idag!

Original kammen monterad och alla märkningar stämmer perfekt, så om några veckor är det uppstart!
Väntar bara på min Original fördelare och luftrenare.

Tack för hjälpen alla!
MVH Robban

M.fl