Annons

389a brinner i förgasaren

1
Håller på och finjusterar motorn lite och då hände de som för mig va vanligt när man va liten och åkte b20.

Vid en grund inställning av tändning och förgasare (carter) så vid varv 2 på motorn så slår en eldlåga upp på ca 30cm ur förgasaren och slocknar vid gas. Sedan ställdes förgasaren tillbaka till de den va innan och då startade den igen men går skit dåligt på tomgång.
När den sedan stod på tomgång så öppnades luftskruven och lågan kom tillbaka fast bilen gick.

Några tips på va de kan vara? Någon ventil som inte stänger eller kan de vara tändningen? Allt är justerat efter tråd på denna sida.
Annons

Re: 389a brinner i förgasaren

2
Med tändningen på, har du 7-9 volt mellan + på spolen och karossjord?
Fräsch konding, 0,2mF?
Brytaravstånd 0,4mm eller 30° kamvinkel?
Tändpunkt 6° med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad?
Rotor OK?
Lock OK?
Tändkablar OK?
Grundställt blandskruvarna 2 varv ut?
Grundställt luft/tomgångsskruven 2 varv ut?
Rasslar det i PCV-ventilen när du skakar på den?
Är förgasaren nyligen genomgången och renoverad?
Kommer det två strålar med soppa i primärportarna när du gasar till?
Kommer det minst en halvliter soppa ur slangen till förgasaren när du kör 30 sekunder på startmotorn?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 389a brinner i förgasaren

3
Alla tänddelar är nya och brytarna är justerade till 0,40. Förgasaren vet inte inte om den är genomgången tror inte de. Jag grundinställde förgasaren enligt de du skrivit här på forumet.
Har inte kollar pvc-ventilen.
Kommer en stråle i vardera främre port när man trycker på gasen.

Re: 389a brinner i förgasaren

7
Ja motorn funkar och går lite oroligt. Bludrar och vill gärna dö när man trycker på gasen. Har påbörjad demontering för ventil justering då den skramlar lite granna. Men ska även ta ett komptest för att se om jag kan hitta felet annars blir de renovering i vinter.

Re: 389a brinner i förgasaren

10
Jag använder CSB självlåsande vipparmsmuttrar som jag drar ner ett halvt varv från 0-spel.
De sitter kvar där man lämnar dem, till skillnad från Pontiacs muttrar som ska dras fast mot skuldran på stödbulten med 20lb/ft.

Pontiac rekommenderar 10w30 för normalt bruk och 10w40 vid kontinuerlig motorvägskörning, det finns inga fördelar att hälla i tjockare olja, bara nackdelar som sämre smörjning vid kallstart och ökad belastning på oljepumpsdrivningen samt därav förhöjd motortemperatur.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 389a brinner i förgasaren

14
Original är inte detsamma som ny eller renoverad.
Original kan i detta och många andra fall innebära ett 50 år gammalt ventilsystem med grejor som kan vara slitna eller ihopsatta med undermåliga eftermarknadsleksaker, omslipade bascirklar på kamaxlar etc. och i dessa fall kan det vara mycket begärt att endast lita på fabriksspecifikationerna, som givetvis fungerade bra när grejorna var nya från fabrik.
Efter ett par "ventiljobb" hos nån ovetande kan ventilskaften stå upp som en granskog ur topparna och då blir det sällan eller aldrig bra att dra original-muttrarna 20lb/ft rakt av.
Därför kan det vara bättre då att använda grejor som kan användas för de förhållanden som råder för nu, tills man kan och har råd att renovera.
Då kan man återställa grejorna som Pontiac tänkt från början.
Och som sagts, RAIV har ju redan justerbara vipparmsmuttrar från fabrik, så där kan man slipa in ventilerna och sätena utan att ta hänsyn till längden på ventilskaften.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/