Hej,
Köpte en Trans Am Firebird 1975 i våras. Säljaren bytte ut orginallådan innan leverans (också BOP TH 350 automat) för att backen slirade innan den kommit upp i varv.
Jag jobbar i Finland och hade bara chans att köra den ca 1000 meter (!) i somras. Bor lite högt och på vägen upp för backen drev den dåligt och jag la den i L eller S för att komma upp. Ingen bränd lamell lukt, bara varvning utan ordentligt driv. Men jag kom upp.
Det gick inte lika bra idag.....kom ner för backen ok, men sen gick det ej att driva fram alls, och väldigt dåligt i back. Kollade växellådsoljenivå och det verkade väldigt torrt...Köpte 4 liter DX 3, och fick i cirka 2,5 liter i varnkörningsläge. Men ingen effekt på drivet. Kom ca 4 meter bakåt, men 0 meter framåt. Går som på neutralläge oavsett vilken växel framåt jag kör, och väldigt lite händer bakåt....Viss vätska rann ut när jag varvade idag, kanske 1 dl. Tyckte den smakade skarpare än den jag fyllde på....men inte så söt som glykol.
Har orginalväxellådan kvar. Väldigt tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!!!
Thomas W
Annons
Re: Växellådsproblem automat BOP TH 350
2Välkommen till Forumet!
Finns egentligen bara en sak att göra, renovera original-lådan.
Du klarar det med vanliga handverktyg, ett Transtar masterkit och en Pontiac Service Manual för din årsmodell.
Finns egentligen bara en sak att göra, renovera original-lådan.
Du klarar det med vanliga handverktyg, ett Transtar masterkit och en Pontiac Service Manual för din årsmodell.
Re: Växellådsproblem automat BOP TH 350
3Ok stort tack, manualen har jag faktiskt, var finner jag Transtar masterkit?
Mvh
Thomas
PS Någon idé vad som hänt med lådan som sitter i??DS
Mvh
Thomas
PS Någon idé vad som hänt med lådan som sitter i??DS