Annons

Re: RE: Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

16
The Judge skrev:Nejdå, .019" är korrekt för nya brytarspetsar och .016" för begagnade, jag har dock funnit att .016" funkar även för nya och att man därefter justerar antingen med kamvinkelmätare till 30° eller som jag beskrev tidigare, denna metod finns även beskriven i verkstadshandboken.

Nå´n har satt i fördelaren fel.
Det finns ett streck på dämparen och en skala på transmissionskåpan. När strecket står för 0:an så är 1:an och 6:ans kolv i TDC, men bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge (då "väger" den andra cylinderns vippor).
Tänk på att veven snurrar 2 varv när kammen snurrar 1 varv och 1:an och 6:an alltid är uppe samtidigt.
När du konstaterat att 1:an är i tändläge ska fördelaren sättas i så att rotorn pekar mor förarplatsen och vakuumklockans anslutning pekar 90° i motorns längdriktning, mot förarsidans innerskärm. Eftersom rotorn vrider sig moturs när du stoppar i fördelaren så kan du vrida den medurs en aning innan du stoppar ner fördelaren.
Sedan sätter du ettans tändkabel i den terminal i locket som är närmast rotorns spets och resten av kablarna i tändföljden moturs.

Hoppas detta hjälper en aning....
Tack för hjälpen så långt!

Har inte hunnit sett över resterande än, men återkommer med resultat :-)
Annons

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

17
The Judge skrev:Nejdå, .019" är korrekt för nya brytarspetsar och .016" för begagnade, jag har dock funnit att .016" funkar även för nya och att man därefter justerar antingen med kamvinkelmätare till 30° eller som jag beskrev tidigare, denna metod finns även beskriven i verkstadshandboken.

Nå´n har satt i fördelaren fel.
Det finns ett streck på dämparen och en skala på transmissionskåpan. När strecket står för 0:an så är 1:an och 6:ans kolv i TDC, men bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge (då "väger" den andra cylinderns vippor).
Tänk på att veven snurrar 2 varv när kammen snurrar 1 varv och 1:an och 6:an alltid är uppe samtidigt.
När du konstaterat att 1:an är i tändläge ska fördelaren sättas i så att rotorn pekar mor förarplatsen och vakuumklockans anslutning pekar 90° i motorns längdriktning, mot förarsidans innerskärm. Eftersom rotorn vrider sig moturs när du stoppar i fördelaren så kan du vrida den medurs en aning innan du stoppar ner fördelaren.
Sedan sätter du ettans tändkabel i den terminal i locket som är närmast rotorns spets och resten av kablarna i tändföljden moturs.

Hoppas detta hjälper en aning....
Sådär, nu har jag fått fördelaren rätt, ställt tändningen till 6 grader BTDC med strob och pluggad vakuum..
Har även skruvat på brytarspetsen enligt instruktion, dock misständer den, eller missar någon cylinder på tomgång..
Verkar gå rent på gaspådrag och går väl så bra en 389 med moppeförgasare kan gå..

Hann inte kolla hur gnistan såg ut på stiften, men sexans stift var sotigt medans fyrans stift såg perfekt ut..

Vill dock minnas att den gick fint på tomgång innan jag började byta tänddelar..

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

19
The Judge skrev:Brytarna ska ställas först, (gärna 30° med en kamvinkelmätare), sedan tändpunkten.
Om du ändrar på brytarna sist så ändras tändpunkten.
Lite återkoppling..
Nu har jag ställt brytaren på 30 grader med kamvinkelmätare (svärfar hade tydligen en :))
Tändningen är ställd till 6 grader BTDC (med pluggad vakuum), jag har kollat, dubbelkollat och trippelkollat tändföljden..
Bytt ut bränsleslangarna i motorutrymmet då de var fnasiga och började läcka när jag pillade på dem..
Har även provat de gamla tändkablarna och en ny tändspole..

MEN ÄNDÅ så går den dåligt på tomgång.. Den orkar för egen maskin (ca 700rpm), men den går långt ifrån rent..

Har inte provkört efter dessa åtgärder, men han svarar bra på gas och verkar gå bra vid gaspådrag..

Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..

20
tugge skrev:Har ägnat eftermiddagen åt att serva min nyinköpta Bonneville Cab..

Började med att byta tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspets och konding..

Glad i hågen skulle jag starta bilen när jag var färdig, men den var helt död.. Ville inte tända överhuvudtaget..
Plockade ur ett tändstift och jordade det mot ventilkåpan (kontrollmätte mot jord, bra kontakt.) inte minsta gnista.
Testade med ett gammalt tändstift, lika dött där..
Provade byta tillbaka till den gamla brytaren och kondingen, fortfarande lika dött..

Har givetvis kollat det mest uppenbara, att alla tändkablar sitter rätt och att de sitter i ordentligt..

Några idéer?

MVH Sebastian
Vad ska det vara för tändstift till en 1965 Bonneville 389