Har problem med att bränslet i förgasaren förångas så fort jag stannar bilen, förgasaren låter som en kaffebryggare och bränsle läcker vid spjällaxlar. Har en Qvadrajet förgasare på ett Edelbrock Performer insug (har tyvärr inte fått tag i något orginalinsug)
Frågan är om man måste ha en isolationsplatta i detta fallet och vilken platta man då skall köpa?
Är det så stor skillnad mellan ett orginalinsug och ett eftermarnadsinsug? Jag förstår att det inte leder värmen lika bra.
Är det någon annan som haft samma problem?
Annons
Re: Bränsleproblem
2Det ska inte vara nå´n "isolationsplatta" under förgasaren.
Förgasaren måste bli varm för att undvika isbildning under körning.
Insuget SKA bli varmt för att förånga och atomisera bränslet till en förbränningsbar gas.
När du stänger av en varm motor så ventileras ångorna i flottörhuset mot atmosfären i luftrenaren.
Om det kommer bränsle vid spjällaxeln så beror det på att förgasaren flödar.
FLÖDNING
DET FINNS TRE VANLIGA ORSAKER TILL FLÖDNING
A. Motorn startas och bränsle flödar över toppen av förgasaren, eller rinner ner i insuget. Detta orsakas av antingen skräp i nålventilen eller av en kärvande flottör. Några lätta knackningar med skaftet av en skruvmejsel i närheten av bränsle ingången kan få skräpet att lossna eller flottören att släppa.
B. Motorn stängs av och bränsle droppar ner i venturin och vidare ut vid spjällaxeln och ner i insuget. Detta kan orsakas av att bränsleledningen är placerad för nära varma motordelar, avgassystem eller kylare. Detta gör att bränslet expanderar i ledningen och trycket ökar så pass att nålventilen inte kan hålla emot, och bränslet trycks förbi nålventilen och orsakar flödning. Bränslet kan också koka i förgasaren p.g.a. felaktig eller saknad packning eller distans mellan förgasaren och insuget. Ett "hot-spot" spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge kan orsaka förhöjd temperatur under förgasaren och få bränslet att koka över och orsaka flödning som gör att motorn blir svårstartad varm.
C. När det är onödigt högt bränsletryck. För högt bränsletryck kan orsakas av en felaktig eller trasig bränslepump. Detta orsakar flödning. Kolla fabrikantens specifikationer för korrekt bränsletryck.
Förgasaren måste bli varm för att undvika isbildning under körning.
Insuget SKA bli varmt för att förånga och atomisera bränslet till en förbränningsbar gas.
När du stänger av en varm motor så ventileras ångorna i flottörhuset mot atmosfären i luftrenaren.
Om det kommer bränsle vid spjällaxeln så beror det på att förgasaren flödar.
FLÖDNING
DET FINNS TRE VANLIGA ORSAKER TILL FLÖDNING
A. Motorn startas och bränsle flödar över toppen av förgasaren, eller rinner ner i insuget. Detta orsakas av antingen skräp i nålventilen eller av en kärvande flottör. Några lätta knackningar med skaftet av en skruvmejsel i närheten av bränsle ingången kan få skräpet att lossna eller flottören att släppa.
B. Motorn stängs av och bränsle droppar ner i venturin och vidare ut vid spjällaxeln och ner i insuget. Detta kan orsakas av att bränsleledningen är placerad för nära varma motordelar, avgassystem eller kylare. Detta gör att bränslet expanderar i ledningen och trycket ökar så pass att nålventilen inte kan hålla emot, och bränslet trycks förbi nålventilen och orsakar flödning. Bränslet kan också koka i förgasaren p.g.a. felaktig eller saknad packning eller distans mellan förgasaren och insuget. Ett "hot-spot" spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge kan orsaka förhöjd temperatur under förgasaren och få bränslet att koka över och orsaka flödning som gör att motorn blir svårstartad varm.
C. När det är onödigt högt bränsletryck. För högt bränsletryck kan orsakas av en felaktig eller trasig bränslepump. Detta orsakar flödning. Kolla fabrikantens specifikationer för korrekt bränsletryck.
Re: Bränsleproblem
3Tack för svar, jag får kolla vidare om jag kan hitta problemet, men den flödar bara när den är varm inte kall och något "hot-spot" spjäll
i grenröret finns väl inte såvitt jag vet (orginal grenrör 389 66)?
Vad menar du med distans emellan förgasare och insug ?
Orginalpackning har jag.
Bränsleledningar ligger inte nära varma motordelar.
Skall kolla bränsletrycket i morgon.
i grenröret finns väl inte såvitt jag vet (orginal grenrör 389 66)?
Vad menar du med distans emellan förgasare och insug ?
Orginalpackning har jag.
Bränsleledningar ligger inte nära varma motordelar.
Skall kolla bränsletrycket i morgon.
1966 GTO