Inte att sitta kvar men jag har blästrat avgasportarna och "grundmålat" med grenrörsfärg först och sen motorfärg. Funkar faktiskt riktigt bra ganska länge. När motorfärgen bränns bort kommer grenrörsfärgen fram. Har använt både "cast iron grey" och silver med gott resultat.
Håkan
Annons
Re: Renovering av 350-motor
123Min vattenpumpsplåt var riktigt sunkig, så jag beställde en ny från Butler performance. Jag köpte även nya vattenpumpstätningar/water pump sleeves. Är det bara att knacka ur de gamla ur bröstkåpan, eller är det stor risk att de sitter som fan så att kåpan skadas?
Jag har inte lyckats få tag i färgkod för att bryta fram riktig billack till motorn. Så jag ska ta med original insug som har original kulör till färgbutiken för att se om det går att läsa av kulören. Receptet som ligger på denna sida gick inte att använda i Sverige tydligen: http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
//Christian
Jag har inte lyckats få tag i färgkod för att bryta fram riktig billack till motorn. Så jag ska ta med original insug som har original kulör till färgbutiken för att se om det går att läsa av kulören. Receptet som ligger på denna sida gick inte att använda i Sverige tydligen: http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
//Christian
124Hör med en lackfirma, jag har för mig att sikkens har gamla färgkoder.
125Jag har beställt färg via min vanliga lackåterförsäljare. Fick välja från färgkarta. Men det blir nog bra. Hade med mitt originalinsug med oroginalfärg samt en kåpa lackad med hansens sprayburk och la mig lite mitt emellan för att kompensera för bleknad och gulnad färg.
126Hansens färg är korrekt, kompensationen i nyans, (om man vill att motorn ska se 40-50 år gammal ut), kommer automatiskt när man använder bilen........
Kan ju se lite lattjo ut med en 40-50 år gammal motor i en f.ö. nyrenoverad bil?
Kan ju se lite lattjo ut med en 40-50 år gammal motor i en f.ö. nyrenoverad bil?
127Ok! Det kommer stämma hyfsat med hansens färg. Men jag vill ha tvåkomponent. De delar jag hade som hade färg kvar antydde på en lite blåare ton än hansens spray jag köpte för ca 5 år sedan. Antog då att deras spray funkar till fler årsmodeller...The Judge skrev:Hansens färg är korrekt, kompensationen i nyans, (om man vill att motorn ska se 40-50 år gammal ut), kommer automatiskt när man använder bilen........
128Ja, 1971-73 är ju faktiskt liten aning mörkare än Plasti-Kote 208.
Vet inte nå´n firma som säljer VHT men denna ska vara korrekt till 1972, VHT Paints Pontiac Blue SP-122.
Här är ett recept från GTOAA:
http://www.pontiacpower.org/1971paint.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte nå´n firma som säljer VHT men denna ska vara korrekt till 1972, VHT Paints Pontiac Blue SP-122.
Här är ett recept från GTOAA:
http://www.pontiacpower.org/1971paint.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
129Min lackfirma lyckades inte använda det där receptet tyvärr. Men det blir nog snyggt med den jag valt.Tack för tipsen!
130Re: Renovering av 350-motor
132Tackar för det snabba svaret!The Judge skrev:Obehandlat är korrekt.
133Tänkte uppdatera lite.
Efter en lätt omväg i renoveringen med både backjobb på ventilstyrningarna, vevstaksspel samt ramlagerspel så är motorn nu på väg att bli färdigmonterad. Inget spel var inom toleranserna. Jag fick hona upp ventilstyrningarna, lämna in blocket för omcentrering av det bakersta ramlageröverfallet med efterföljande linehoning samt skicka in stakarna för krympning... trots att alla jobb var jorda på samma firma. Det ska inte vara lätt...
Nu är dock spelen OK samt botten på väg att skruvas ihop. I skrivande stund ser den ut som på bilden längst ner.

Jag har en fundering kring motorfästena. De ska inte sitta monterade vid lackering av motorn va?
Är det hela vattenpumpen som inte ska sitta på plats vid målning, eller bara remskivan?
Efter en lätt omväg i renoveringen med både backjobb på ventilstyrningarna, vevstaksspel samt ramlagerspel så är motorn nu på väg att bli färdigmonterad. Inget spel var inom toleranserna. Jag fick hona upp ventilstyrningarna, lämna in blocket för omcentrering av det bakersta ramlageröverfallet med efterföljande linehoning samt skicka in stakarna för krympning... trots att alla jobb var jorda på samma firma. Det ska inte vara lätt...
Nu är dock spelen OK samt botten på väg att skruvas ihop. I skrivande stund ser den ut som på bilden längst ner.

Jag har en fundering kring motorfästena. De ska inte sitta monterade vid lackering av motorn va?
Är det hela vattenpumpen som inte ska sitta på plats vid målning, eller bara remskivan?
134Tråkigt att höra att det blev så mycket strul. Hoppas att du fått ersättning för backjobben? Vilka spel fick du på ventilstyrningarna, ram och vevlager?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
135Ja det var lite segt. Ramlagergången missade han att bakre överfallet inte var från samma motor och satt offset åt sidan ett gäng hundradelar . Dock satt det ju där när jag rev motorn och jag kommer aldrig missa att kolla en sån sak själv även om Pär lovade kolla det åt mig. Vevstaksspelet var först för stort, uppåt 8-9 hundradelar på vissa och spelet i ventilstyrningarna var istället för tight, 0-2 hundradelar. Jag honade själv upp styrningarna, ramlagergången fick Motormekano i Nyköping ordna (utmärkt service) och vevstakarna fick jag skicka tillbaka med fraktsedel till EKR. Fick ingen kompensation för nåt. Det tog ca 5 veckor att få vevstakarna åtgärdade.
Nu när jag satte ihop allt blev det fortfarande lite stort ramlagerspel, tror det hamnade på 6-7 hundradelar som sämst. Vevstaksspelet blev 5-6 och ventilstyrningarna la jag på (om jag minns rätt) 4-5 för avgas och 3 på insug. Med brons-sleeves kan man tydligen ha det rätt tight.
Nu när jag satte ihop allt blev det fortfarande lite stort ramlagerspel, tror det hamnade på 6-7 hundradelar som sämst. Vevstaksspelet blev 5-6 och ventilstyrningarna la jag på (om jag minns rätt) 4-5 för avgas och 3 på insug. Med brons-sleeves kan man tydligen ha det rätt tight.