Annons
Annons

Re: 400" Motorrenovering vad passar ihop?

19
Om jag gör om 10,275mm till tum så blir det 0.404.
Jag hittar två kammar med det lyftet och det är Melling SPC-4 eller en Howards 417701-11.

Frågan blir då om de "blöder" av tillräckligt med kompression för de toppar och kolvar jag har, eller om jag måste byta kam till någonting annat och mest troligt då 068 kammen...

20
Din kam ser ut att ha mer duration än 068-kammen, gissar på en Melling SPC-3 (744-kam) med 298/310 i duration och 0.406"/0.406" i lyft. Någon med erfarenhet av 744/SPC-3 -kammen kanske kan kommentera om nockarna på den påminner om dom på din kam? En 744-kam blöder av mer cylindertryck än en 068-kam så den borde fungera bra i en högkompad motor, se bara till att ventilfjädrarna orkar med kammen.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

21
Tack igen Burningbird! Det låter ju lovande. Motorn har ju gått med dessa delar tidigare men det känns bra att ha lite koll på vad som är vad.
Kom över en komplett 350 motor från en Firebird -69 härom dagen och från den tar jag ett par original grenrör. På den finns det också ett par #17 toppar som jag tänkte göra i ordning så småningom. De kanske är ett bättre val till motorn men eftersom mina #18 toppar är nyfixade så börjar jag med dem.

Nu har jag fått tillbaka veven från slipning också med inmätta lager så snart är det dags för montering. Har kvar att gå igenom oljekanalerna i blocket först bara. Är det borste och tryckluft eller hur rengör ni era block? Har inte tillgång till vatten i garaget dessvärre, annat än på dunk...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

22
17-topparna passar bättre på en större motor då de ger 9.2:1 (snarare 8.7) på en 350, där de användes med 2-portsförgasare och #254 kam. Blir purrrrfekt på en 400 efter lite massage som gängade stödbultar samt 2.11" och 1.77" ventiler i rostfritt och borrade/gängade yttre fästhål för grenrören.
18-topparna är 350H.O. toppar 1968 och ger 10.5:1 (snarare 10.0), användes med 4-port (Q-jet) och dubbelt avgas samt 066-kam (A/T) eller 067-kam (M/T).

Kammen din påminner starkt om en #744. Finns det någon färgmärkning på den?

Inför rengöringen är det ett måste att ha rinnande vatten att spola av blocket med. Som tvättmedel används tvål/såp-vatten samt ett set så´na här: http://www.race-shop.com/mrgasket-rengo ... c-310.aspx

Ofta kan det spara tid att lämna blocket för tvätt hos en motorfirma du litar på, men för säkerhets skull så tar du bort alla fryspluggar och NPT-pluggar själv, (även "glömpluggen"!)
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

23
Tack för din input Kent!

Misstänkte att #17 topparna skulle passa bättre. Jag får lämna in dem vid tillfälle, det är ju inte hela världen att byta. Nu har jag lagt lite väl mycket stålar på bilen så de får dessvärre vänta. Mina #18 toppar kommer ju att göra sig bra på 350n när den väl ska göras i ordning så ett byte kommer att bli dubbelbra :).

Jag har också fått tag i ett originalinsug med en Q-jet som (du) Kent har gjort i ordning till en 389 tidigare. Vad tror du, jag borde klara mig bättre med den, även om den inte är injusterad efter min motor, än med det tidigare Edelbrock performance insuget och Edelbrock 1405 förgasaren? När bilen är på rull igen är det en baggis att åka till Bålsta och få den finjusterad.

Ok, får beställa en borstsats, ta hem blocket och spola genom det.
Med NPT-pluggar, menar du de insexpluggar som sitter i framkant under vattenpumpen?
Under vilken plugg gömmer sig glömpluggen? Jag har sett i mina böcker att de hänvisar till den, samt visar en bild på att man kan/ska borra upp den, men jag har inte fattat var den sitter exakt, men det kanske visar sig när jag tar bort fryspluggarna.

24
Jag köpte som sagt ett originalinsug och en q-jet gasare som jag tänkte använda.
Det är dock inte helt rent och då undrar jag hur ni andra gjort för att putsa upp insuget inuti och få q-jeten lite fräschare inuti? Det har stått något år och det skulle kanske behöva lite puts...

Skickas från min iPhone via Tapatalk