Annons

Re: Kompression GTO 389

31
stephan skrev:Ja jag har använt värdena vid 0.050" lyft, vet inte vilka slutsatser skall jag dra av detta då jag inte är så kunnig på detta.
Den är kalkylatorn har jag använt http://projectpontiac.com/ppsite15/comp ... calculator.
Är det fler än jag som köpt en Mellings kam SPC-7 fick inte med någon specification ???
När du säger att det kompet är för högt vad menar du då? för högt för vad ?
Hade inte vissa Pontiac motorer 10.5 :1 ?
Tack så länge :?:
När man räknar ut dynamisk kompression med kalkylatorerna som finns på nätet ska man använda den totala durationen, inte durationen vid .050" i lyft. Körde in värdena på din motor ihop med 068-kammen i projectpontiac's kalkylator och fick samma 8.15:1 i dynamiskt komp som jag fick i Wallace Racing's kalkylator. Normalt brukar man ange 8.0:1 som max för dynamiskt komp med järntoppar (och runt 10.0:1 för statiskt komp) på macksoppa. Men om du begränsar tändningen så kanske du klarar dig iaf.

Det jag menade med att "kompet är för högt" är att när du räknade ut det dynamiskt kompet så fick du 10.5-11.5:1 vilket inte ens skulle fungera med racebränsle. Men du har som sagt 8.15 i dynamiskt komp, vilket är på gränsen men kan fungera.

Pontiac hade många motorer angivna till 10.5:1 statiskt komp. Exempelvis min 400HO var angiven till 10.75:1 i statiska komp men hade närmare 9.75:1 statiskt komp i verkligheten, samt ett dynamiskt komp på 6.96:1 med 068-kammen.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

32
Intressant det här,man lär så länge man lever!

Eftersom jag ligger över gränsen som du påstår är det då fel att retarda den 4 gr för att hamna på ett lägre dynamiskt komp?
Har det några andra nackdelar eller rent av fördelar?

Mitt mål är att ha en bil som går lugnt på tomgång och är stark på det låga registret. :roll:
1966 GTO

33
Skulle säga att du ligger på övre gränsen, inte över. Testa att montera kammen med punkterna på dreven kl12, vilket är 113insug/119avgas. Om du backar kammen 4° hamnar du på 117/115 vilket inte bara flyttar postionen för när insugsventilen stänger vilket kan få andra konsekvenser. Med en LSA på 116 så sprider du ut vridkurvan vilket minskar risken för spikningar. Tror det är bättre att du kontrollerar tändkurvan och vid behov modifierar den för att undvika spikningar istället för att flytta kammen.

Glömde att nämna i förra inlägget att min SPC-7 kam inte heller kom med något kamkort, dock gradade jag in min kam. Här är spec. från Melling's hemsida:
Specs @ 0.50 Cam Lift
INT. Opens -7 BTC Closes 39 ABC Duration 212 Lift 1.5 Rockers .408 CL 113
EXH. Opens 50 BBC Closes -5 ATC Duration 225 Lift 1.5 Rockers .406 CL 118

34
Glömde också fråga vilket insug/förgasare du har på motorn? Headers eller vanliga limpor? Är topparna org. eller portade? Gissar att risken för spikningar är mindre om den är mestadels original eftersom du då får lägre VE. Rekommenderar starkt att polera av alla vassa kanter i förbränningningsrummen när du ändå har av topparna. Även vassa kanter på kolvtoppar och tändstift kan poleras ner för att reducera risken för spikningar. Gjorde detta på min 400a:
Bild
Bild

35
Tack! Då följer jag ditt råd att inte backa kammen. Alla vassa kanter är gradade både på kolvar och toppar.

Det sitter standardlimpor på, Kent har fixat en Q-jet som jag tänkt använda tyvärr har jag inte fått tag i något
orginal insug, köpte ett Edelbrock RPM 7156 insug, vet inte om jag får stängt huven då det är ca: 1" högre!!

Kan någon vänlig själ rekommendera ett bra lågt luftfilter med vevhusventilaton är jag tacksam?

Tänkte köra motorn i stativ innan montage i bil för att lättare göra injusteringar.
1966 GTO
Bilagor
IMG_2250.JPG IMG_2250.JPG Visad 5106 gånger 133.17 KiB

37
Tack

Körde motorn i stativet i helgen, kan rekommendera att göra så då det är mycket enklare än att hänga över skärmar när man slutjusterar.
Särskilt när åldern börjar ta ut sin rätt!! :geek: Kan skicka en ritning på det om någon är intresserad.

Tack för alla goda råd jag fått och ett särskilt tack till "The Judge" som hjäpte mig med förgasaren. :D
1966 GTO
Bilagor
IMG_0744.JPG IMG_0744.JPG Visad 5056 gånger 124.67 KiB

41
Provar att skicka 3 st PDF filer på motorstativet så att det blir tillgängligt för alla.

[Filtypen pdf har inaktiverats och kan inte längre visas.]

1966 GTO