Vi köpte bilen för två år sedan och letade efter en bil där vi inte skulle behöva hålla på att mecka motor. Det gick sådär...
Jag är komplett nybörjare på att skruva jänk, men inte rädd att prova. Har köpt Rockys böcker och en verkstadshandbok, och lite annat jag kommit över med elsystem etc, så jag någonting att gå efter. Möljigtvis kommer dumma frågor och komplett ovisshet om basala funktioner men det är som det är
Jag har börjat att riva motorn på Firebirden då den drar för mycket soppa, blåryker lite grand och dricker olja.
Att den dricker mycket kan bero på att pvc-ventilen läckte som ett såll och att förgasaren är både felinställd eller fel i allmänhet på motorn.
Förutsättningarna som jag hittills hittat när jag rivit är följande:
Blocket är det lite svagare 500-serien och är borrat 0.30. Loppen ser fina ut, men ingenting är uppmätt ännu.
Det sitter 411NP alukolvar där jag åtminstone ska byta kolvringarna.
Har inte sett hur stakar och vev ser ut ännu, men de ska också ur då bakre vevaxeltätningen läcker och ska bytas till en Viton seal från BOP Engineering.
Kam är hittills okänd, men kommer mest troligt att behöva bytas då jag känner att den är lite fyrkantig över vissa nockar.
Insuget är ett Edelbrock Pontiac Performance
Förgasaren är en Edelbrock 1405.
Topparna är #18 från -68 och de har stora ventiler (orginal eller inte?) De är inlämnade på planing, fräsning av nya säten, kanske styrningar och en generell översyn för att få dem täta och fina. De verkar en aning portade, men i vilken utsträckning vet jag inte.
Det sitter också ett par horribla Hooker headers som inte håller tätt och som sänker markfrigången med 5cm helt i onödan. Dessa skulle jag vilja byta mot original gjutjärn.
Frågan är, som många gånger förut i forumet, 1. Funkar prylarna tillsammans? 2. Vilken kam ska jag välja? Förgasaren skulle jag vilja byta till en "Rockorkester" alternativt sätta dit en Fi-Tech insprutningsförgasare, men det är ju enkelt att byta senare om den har går att få till någorlunda.
Motorn ska varit "renoverad" nyligen men den behöver som sagt en översyn. Det ska inte bli någon race-motor utan gå trevligt, ekonomiskt och kännas lite rapp när man vill det.
Jag har heller inte koll på vilken utväxling det är så det kan jag inte svara på, även om jag vet att en lägre utväxling kan kännas som 100 häst
Hoppas på att få lite tips och råd nu innan jag sätter ihop den så jag slipper göra de dyraste misstagen i onödan...