När man räknar ut dynamisk kompression med kalkylatorerna som finns på nätet ska man använda den totala durationen, inte durationen vid .050" i lyft. Körde in värdena på din motor ihop med 068-kammen i projectpontiac's kalkylator och fick samma 8.15:1 i dynamiskt komp som jag fick i Wallace Racing's kalkylator. Normalt brukar man ange 8.0:1 som max för dynamiskt komp med järntoppar (och runt 10.0:1 för statiskt komp) på macksoppa. Men om du begränsar tändningen så kanske du klarar dig iaf.stephan skrev:Ja jag har använt värdena vid 0.050" lyft, vet inte vilka slutsatser skall jag dra av detta då jag inte är så kunnig på detta.
Den är kalkylatorn har jag använt http://projectpontiac.com/ppsite15/comp ... calculator.
Är det fler än jag som köpt en Mellings kam SPC-7 fick inte med någon specification ???
När du säger att det kompet är för högt vad menar du då? för högt för vad ?
Hade inte vissa Pontiac motorer 10.5 :1 ?
Tack så länge
Det jag menade med att "kompet är för högt" är att när du räknade ut det dynamiskt kompet så fick du 10.5-11.5:1 vilket inte ens skulle fungera med racebränsle. Men du har som sagt 8.15 i dynamiskt komp, vilket är på gränsen men kan fungera.
Pontiac hade många motorer angivna till 10.5:1 statiskt komp. Exempelvis min 400HO var angiven till 10.75:1 i statiska komp men hade närmare 9.75:1 statiskt komp i verkligheten, samt ett dynamiskt komp på 6.96:1 med 068-kammen.