Annons
Annons

Re: options le mans -69? sollucka?

2
Hej! Då jag har en polare med en Buick Skylark 69:a med original sollucka vill jag påstå att din bil är MYCKET ovanlig. Polarens bil var tillverkad i Canada,skickad i delar till Belgien för ihopsättning och lack.Man gjorde solluckan på Belgien fabriken.Varför? Jo,dels för att kringgå dyra TULLAR och avgifter från Canada /USA,dels för att det tjänstgjorde en hel del människor militärt i Europa vid denna tid och man ville göra en lite mer attraktiv modell.Har sett Skylarks,Firebirds,Camaros,Cutlass etc,etc.Jag lade ner MYCKET tid att forska kring denna "sollucka".Fanns även andra länder som hade sammansättningsfabriker: Australien,Schweiz,Tyskland.En tjejkompis har en Impala 67:a cab som är lackad i en Opel färg,helt annan färgkod än i USA.Detta gäller även för en Firebird 68:a som polaren hade(sollucka).Det finns väldigt lite info kring GM:s fabrik från 1969 och denna konvertering även om fabriken vad jag vet fortfarande existerar.Skickade bilder till USA på polarens soltak och dom blev helt TOKIGA!! En del sa att det var fake men dom har aldrig haft sådana bilar så dom är förlåtna.Däremot fanns det en Buick Skylark 1972 som hette SUN-COUPE,ungefär som en Wolksvagen från tidigt 60-tal där man kunde dra taket hela vägen(fattigmanscab).Är du intresserad,kontakta mig för avkodning av chassieplåt(Trim-tag).Jag är nu ingen expert men som sagt jobbat en del på detta.Polarens Skylark är tillverkad i mindre än 100 ex!! Detta är en uppskattad siffra,gäller för 1968 års bilar men man gjorde knappast fler 1969.Mitt mob nr: 073/9976576 pontiacpeje@hotmail.com

12
Vet inte om Judge-Kent vet vad denna siffra står för.Annars kan du gå in på www.performanceyears.com och vidare till "Tech Forums".Vidare ner till Le mans-GTO 68-69.Där kan du fråga och diskutera ang din bil.Fråga gärna om dom har sett en Le Mans med sollucka.Jag skulle bli mycket förvånad om dom svarar Ja.Som sagt,en del koder är INTERNT för fabriksarbetarna och betyder inget för oss(rätta mig om jag har fel).I vårt avlånga land sitter det säkert någon med mer info. 8-)

14
nej det har varit ganska lugnt här, du vet jul o nyår o så, god fortsättning föresten.
jag mailade PHS och frågade lite, killen som svarade trodde inte att det gick att få fram något om luckan, det började inte göras bilar med lucka förens -73 i staterna enligt den killen.
Så det ser ut som om den skeppats till europa och fördigställts där, läste på någon sida att det var typ omöjligt att få någon info från dom europeiska gm fabrikerna om vad dom gjort med bilarna, vet inte om det är så att dom inte har sparat uppgifter så länge eller om dom bara är väldigt ovilliga att lämna ut något.
LeMans -69