Har mätt upp mina renoverade toppar som fått sleeves samt nya ventiler. När jag mäter spelet med ventilen i styrningen och kör med indikatorklocka i sidled så får jag ett utslag på 2 hundradelar. Enligt GMs manual ska spelet vara ca 0,04-0,08 på insug och 0,05-0,09 på avgas. Jag antar att det kan bli lite tight med endast 0,02 på alla, med risk att ventilen nyper fast i styrningen?
//Christian
Annons
Re: Spel mellan ventilskaft och styrning
2I min bok står det också IN: 0.0016-0.0033"/EX: 0.0021-0.0038". Brons-sleeves bör ha lite mer spel än original i gjutjärn. Mätte du längst upp på ventilen med ventiltallriken en bit från sätet? I så fall skulle jag kontakta firman som gjort jobbet och höra vilket spel dom anser är OK.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
3Japp, så mätte jag. Det är knappt nåt kännbart spel mellan ventil och styrning... Så det är tight.
Topparna var inne hos EKR tillsammans med att resten av motorn bearbetades. Ringde Pär och kollade, och han menade på att med bronsstyrning, så kallade K-line, så siktar han på ett spel på 1-3 hundradelar. Någon som har andra uppgifter?
Topparna var inne hos EKR tillsammans med att resten av motorn bearbetades. Ringde Pär och kollade, och han menade på att med bronsstyrning, så kallade K-line, så siktar han på ett spel på 1-3 hundradelar. Någon som har andra uppgifter?
4Har kollat runt med några andra. En annan firma som renoverar toppar hävdar att K-line går att köra med halva spelet mot original, men att han på min motor skulle vilja ta upp avgas till 4 hundradelar. Erland Cox som gör många toppar säger att 2 hundradelar är tillräckligt på en motor som diskuterades på ett annat forum. Tolkade det som att det rent generellt borde funka med 2 hundradelar.
50.02mm är ju bara 0.00078"
I boken "How to build Pontiac V8's" står det att bronsstyrningar behöver något mer spel än gjutjärnsstyrningar eftersom de expanderar fortare i värme, och genom att använda spelet angivet i servicemanualen ökar risken för att ventilerna fastnar i styrningarna. Har inte hittat några uppgifter om spelet för just K-lines men Pär har ju gjort många toppar inklusive mina vilka har fungerat problemfritt. Om han säger att 0.01-0.03mm är OK så är det nog inga problem.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
6Jo, men jag gillar att vara på den säkra sidan. Funderar på att hona eller brotscha upp dem lite på avgassidan. Någon som gjort det själv? Funderar antingen på ställbara brotschar eller nån honborste. Tips mottages tacksamt.
Uppskattar verkligen detta forum där man kan bolla frågor som poppar upp under resans gång.
Uppskattar verkligen detta forum där man kan bolla frågor som poppar upp under resans gång.