Annons

Köpa 428 eller en 4 tums stroker vev?

1
Ställt frågan i USA och där tycker en insändare att man lika gärna kan använda en 4 tums stroker vev till min 400:a.Några kommentarer om detta? Tänkte hitta ett 428:a block med vev och använda mina 62 toppar,insug och förgasare.Bygga upp denna 428:a i lugn o ro med bra vevstakar och kolvar.Bör ju passa min 2.56 utvxl ännu bättre.Och jag behöver då inte hitta ett 4-bultat block då det inte ska varvas.
Annons

Re: Köpa 428 eller en 4 tums stroker vev?

2
Det blir nog betydligt billigare att köpa ett komplett strokerkit från exempelvis Bultler än att köpa en 428 (10000kr?) + kolvar (5000kr) + ringar (1000kr) + stakar (4000kr) + lager (2000kr) samt balansera hela vevpartiet (4000kr). Måste veven i 428an slipas blir det några tusen till...

Komplett från Butler med dishade Rosskolvar, 1948$: http://www.butlerperformance.com/produc ... ml#433-446

Beror ju lite på om du vill ha en "äkta" 428a ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

3
Jo,det är nog betydligt billigare med en stroker vev.Om jag hittar en motor som är byggbar så får det bli på lång sikt.Lär ju bli en del nya delar även i min 400:a.Inget nu som jag ligger sömnlös över då dollarn står för högt.Frågan är väl om jag kommer att märka någon större skillnad mellan 400 vs 428? Inbillar mig att med GTO:ns lättare vikt än fullsize och kubiken borde det vara kanon med 2.56 axeln.

4
Det jag hört om de flesta stroker-kiten är att de är halv-fabrikat där alla jobb måste göras som om man renoverar sin egen motors delar.
Sen verkar kvaliteten variera för mycket på vevarnas gjutningar för att jag skulle känna mig bekväm med att använda dessa.
Det börjar bli nå´ra stycken som råkat ut för ras med dessa stroker-kit, faktiskt även med de smidda vevarna fastän de är färre.
De seriösa använder andra vevar än de Kina-tillverkade, och många föredrar original-vevarna upp till ca. 600 hästar.

Fränast och säkrast är nog ändå en "äkta" Pontiac 428 bottendel........
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
The Judge skrev:Det jag hört om de flesta stroker-kiten är att de är halv-fabrikat där alla jobb måste göras som om man renoverar sin egen motors delar.
Sen verkar kvaliteten variera för mycket på vevarnas gjutningar för att jag skulle känna mig bekväm med att använda dessa.
Det börjar bli nå´ra stycken som råkat ut för ras med dessa stroker-kit, faktiskt även med de smidda vevarna fastän de är färre.
De seriösa använder andra vevar än de Kina-tillverkade, och många föredrar original-vevarna upp till ca. 600 hästar.

Fränast och säkrast är nog ändå en "äkta" Pontiac 428 bottendel........
Jo jag har också läst att en del har fått ras med de gjutna vevarna, men det har förmodligen sålts många tusen strokerkit som fungerat hur bra som helst. Sen vet vi ju inte hur dom motorerna har plockats ihop eller vid vilket effektuttag dom rasat. Om jag har fattat Peje rätt så kommer han inte bygga en motor med alutoppar, stor rullkam och varva 6000+. Tror inte ett seriöst företag som Butler skulle sälja strokerkit eller kompletta motorer med garanti om dom rasade på löpande band, tror inte heller att dom fuskar med balansering eller skickar ut vevar som är dåligt slipade från fabrik. Kinatillverkat direkt från ebay är nog värre med... Men att vara "seriös" och köpa en billetvev för 3500$ ligger nog utanför budget hos många. Håller med att det är fränast med en äkta 428a, men även originaldelarna har ju några år på nacken nu och är inte helt skottsäkra dom heller (exempelvis Jim Hand's 455 vev som gick rakt av). Skulle vara minst lika orolig för de 2-delade originalventilerna i en nybyggd motor som att använda en Eaglevev från Butler ;)

Ville inte starta något bråk här, bara påpeka att både nya och gamla delar kan vara defekta. Om man väljer att handla från ett seriöst företag med gott rykte samt mäter/kontrollerar alla delar nogrant minskar ju risken för ett eventuellt ras!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

6
Jag har en (gjuten/alla mått var inom tusendelen/ + allt balanserat..) Ohio-vev med 3 " main 4,21" stroke hur mycket stryk den tål vet man väl inte, men visst har stakarna (eller bultarna..) för det mesta varit den svaga länken om nåt händer?

Ps, allas vän Bruce Fulper påstod att han aldrig varit med om ett vevaxelbrott på en Orginalvev som var rätt preparerad.... så han & judgen tycker kanske lika i det fallet..... ;)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

7
Burningbird har helt rätt,jag är mycket nöjd med min 2.56 utvxl och den går för det mesta på tomgång,så lite varvar det.MEN jag kommer INTE att lägga mer pengar på min originalmotor.Det blev tillräckligt dyrt när den helrenoverades 1999.Däremot spara blocket och använda det övriga på en 428:a. Mitt oljetryck blir sämre för varje år(nu runt 30-35psi vid 100 km/t) och rasar den blir det en större motor.Varför inte då en
455:a? Nja,lite princip då denna inte fanns 1969 överhuvudtaget.Bilen går fint men jag tittar på den förbannade oljetrycksmätaren hela tiden!!