Annons

Regbesiktning på g. TIPS för att fixa hastighetsmätaren till KMH istället för MPH

1
Hej!

Vi har ääääntligen fått hem vår firebird från staterna. (Vår första pontiac och även första import).

Det är en Pontiac Firebird 1969

Nu har vi fått ursprungskontrollen godkänd och dags för registreringsbesiktning. Hastighetsmätartavlan är urriven men nu kliar vi oss i geniknölarna.

Vi vill på ett snyggt och godkänt sätt uppgradera den till att visa även eller endast Kmph. Skalan är idag graderad till 160MpH

Finns här några bra ideer?
Hastmätare M__C03Bint.gif Hastmätare Visad 5221 gånger 65.45 KiB
Annons

Re: Regbesiktning på g. TIPS för att fixa hastighetsmätaren till KMH istället för MPH

2
En variant är att växla upp hastighetsmätarvajerns hastighet så att hastighetsmätaren visar km/h istället för miles, utan omgradering av mätartavlan. Då kommer även vägmätaren att visa km istället för miles. Nackdelen är att mätaren kommer bara att gå upp till 160 km/h, men ska man inte tävla med bilen så räcker det ganska långt. På min hastighetmätartavla så printade jag ut en lapp med texten "km/h" och klistrade över originalets "MPH" för att slippa eventuella diskussioner.
Bilprovningen godkände detta utan problem när jag gjorde registreringsbesiktning på min bil.

Växeln jag använde var en sådan här: http://www.partshp.com/speedometer_gears.htm
Bläddra ner till "GM/Dodge/Ford Ratio adapter". Sedan väljer du "#54RA2" "Speed up 61% Converts MPH to kilometers".

Ett annat sätt är att klistra på en färdig kilometerskala på mätartavlan, och fortfarande låta vägmätaren visa miles. Tyvärr har jag inget tips om var man hittar någon sådan skala, men det kanske någon annan fyller på med.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Regbesiktning på g. TIPS för att fixa hastighetsmätaren till KMH istället för MPH

3
Ja, det känns ju som att det här vore den bästa lösningen,, men nu har vi bokat tid för regbesiktning redan nästa måndag så känns lite tajt att hinna få hem en sån här "adapter" :(

Det lutar åt att det blir klistermärksalternativet med kilometerskala just nu. Fick ett alternativ där man hoppat i lite ojämna steg för att matcha markeringarna som nålen landar på vid miles bättre Man hade där märkt ut hastigheterna.. 0, 15, 30 50, 65, 80 , 100, 115, 130, 145, 160, 180, 200, 215, 225, 240, 260 km/h.

Den bilen besiktigas ju i Sverige så det borde vara ok..

4
Ja, då var det klart.
Regbesiktad o godkänd.
Det blev att kontakta "Kilometer Bengt" i Göteborg o köpa en dekal med kilometerskala som efter lite modifiering passade jättebra.
Det blev också att använda gravyrpenna ihop med mall utskriven med DotMatrix font och rista in chassinummer i skuffen då instansningen inte gav önskad effekt.
Besiktningsmannen var jättenöjd när han såg numret i skuffen men knorrade sedan ändå lite när vi sa att det var inristat med gravyrpenna. Hur som så blev det godkänt.
Bifogar ett par kort på resultatet.
Bilagor
kmhtavla.jpg kmhtavla.jpg Visad 5118 gånger 137.57 KiB
Chassinummer.JPG Chassinummer.JPG Visad 5118 gånger 171.58 KiB