Hej!
Jag har en lemans-66 som det sitter en 400 i från -76.
Den startar ganska lätt och svarar bra på gasen men den går som att den missar på någon/några cylindrar. Den knackar inte men bluddrar.
Allt i tändningsväg är helt nytt! Ny HEI-fördelare, tändkablar, stift(ac delco r45tsx men ihopknackade till 1.15mm gap). Den ger gnista på alla stift men stiftena är väldigt blöta efter man har haft igång motorn. Tändningen är satt till 10 grader men har testat massa olika gradantal utan någon större skillnad.
Topparna är nyplanade (dock inte trycktestade) och ny sotningssats sitter monterat. komptestet visade ett spann mellan 6.8 kg till 7.8 kg, däremellan hamnade alla cylindrar. Lite lågt tycker jag även med en lågkompad motor...
Förgasaren är en ganska ny edelbrock 600, har testat med en annan likadan förgasare men utan annat resultat. Ingen av dem flödade(testade genom att blåsa i inloppet till bränslet med förgasaren upp&ner). Skruvar man på munstyckena till tomgången ändras inte motorns gång särskilt mycket. Insuget är ett edelbrock torker 2 utan avgasåterledning.
stötstöngerna hade jag dän när topparna lyftes och hade någon vart böjd så borde jag ha märkt det.
Jag har en teori om att kammen kanske sitter en kugga fel? Någon som kanske har en annan teori eller håller med mig? Om isåfall, hur kan man kolla på ett så smidigt sätt som möjligt om den sitter rätt eller fel?
Mvh Einar
Annons
Re: 400 går dåligt trots nya delar och felsökning
2Till att börja med så kan du börja leta efter ett 2-plans insug, gärna ett original Q-jet-insug, men om du vil fortsätta trilskas med E-clonerna så passar ett E-brock Performer till dessa. Räkna med en del jobb att få det att passa ordentligt.
Torker 2 är ett 1-plans race-insug och passar bäst till full-gas då det saknar lågvarvsegenskaper.
Sen har du planat topparna, då ändras avståndet för stötstängernas längd och om du då inte använder justerbara (självlåsande CSB muttrar exempelvis) muttrar och justerar ventilerna på Ch**a-vis så finns en riska att ventilerna inte stänger ordentligt och då blir det ju inget vidare komp.
Smidigaste sättet att kolla att kamdrivningen sitter rätt är att plocka bort transmission-kåpan. Finns knappast nå´t annat sätt.
Lite att fundera på.......
Torker 2 är ett 1-plans race-insug och passar bäst till full-gas då det saknar lågvarvsegenskaper.
Sen har du planat topparna, då ändras avståndet för stötstängernas längd och om du då inte använder justerbara (självlåsande CSB muttrar exempelvis) muttrar och justerar ventilerna på Ch**a-vis så finns en riska att ventilerna inte stänger ordentligt och då blir det ju inget vidare komp.
Smidigaste sättet att kolla att kamdrivningen sitter rätt är att plocka bort transmission-kåpan. Finns knappast nå´t annat sätt.
Lite att fundera på.......
3Tackar så mycket för svaret!
Om man ska köra med justerbara muttrar så måste man även byta vipparmsbultarna va?
Låt oss säga att topparna kanske planades för andra gången (jag tror det var första dock) och man tar 0.15mm varje gång så är vi ju då uppe i 0.3mm. Borde inte då den lilla differensen "tas upp" av lyftarna? Alltså att lyftarna trycks ihop 0.3mm även när lyftaren inte ligger på en nock istället för att ventilen öppnas 0.3mm?
Mvh
Om man ska köra med justerbara muttrar så måste man även byta vipparmsbultarna va?
Låt oss säga att topparna kanske planades för andra gången (jag tror det var första dock) och man tar 0.15mm varje gång så är vi ju då uppe i 0.3mm. Borde inte då den lilla differensen "tas upp" av lyftarna? Alltså att lyftarna trycks ihop 0.3mm även när lyftaren inte ligger på en nock istället för att ventilen öppnas 0.3mm?
Mvh
4Det var inte mycket till "planing" av topparna, det var mest "tillsnyggning" av ytan, inte tillräckligt för att behöva kompensera ventilsystemet egentligen, men det skadar aldrig att ha kontroll på ventilernas lägen.
Ch**a SB muttrar är självlåsande och stannar där man lämnar dem, de har samma gänga 3/8" UNF som Pontiac så stödbultarna behöver inte bytas.
Bluddrande gång kan ofta härledas till en missanpassad förgasare som inte alls är kalibrerad för applikationen.
Ch**a SB muttrar är självlåsande och stannar där man lämnar dem, de har samma gänga 3/8" UNF som Pontiac så stödbultarna behöver inte bytas.
Bluddrande gång kan ofta härledas till en missanpassad förgasare som inte alls är kalibrerad för applikationen.
5Nya csb vipparmsmuttrar är beställda så det kan uteslutas iaf. Ska återkomma hur resultatet blev!