Hallå . Har tänkt bygga min 400 enligt följande recept :
11-toppar med ifrästa större ventiler 2.11/1.77 rostfria. 85cc idag planas ev. Till ca 80cc.
068 eller summit 2801 kamaxel. Pb4 insug med holley 3310 (750)
Min fråga är : tändsystem ! Har idag mallory unilite som har funkat felfritt i 5 år.
Min fördelare har inte vacumklocka och är helt mekanisk . Borde väl bytas ut ?
Vilken fördelare skulle ni andvända ? Hur bör tändkurvan se ut ?
Vad skulle denna motor ge i hk ? Gör den att köra på 95 oktan ?
Annons
Re: Motorbygge-frågor
2Jag skulle använda ett original Quadrajet-insug med en till applikationen anpassad Quadrajet på, samt en original brytarspetsfördelare som har 20-22° i centrifugalregleringen plus 10-12° initialt, totalt 32-34° vid drygt 4000 varv och 20° från vakuumförställningen.
Inga problem att köra på 95 oktan.
Och, drygt 300 (riktiga) hästar bör den lämna.
Om du vill tanka onödigt mycket så ska du använda en Holley samt en fördelare utan vakuumförställning.
Om P4B insuget är det senare med bultmönster för Q-jet så funkar det bra (om det inte är sprucket eller svetsat).
Inga problem att köra på 95 oktan.
Och, drygt 300 (riktiga) hästar bör den lämna.
Om du vill tanka onödigt mycket så ska du använda en Holley samt en fördelare utan vakuumförställning.
Om P4B insuget är det senare med bultmönster för Q-jet så funkar det bra (om det inte är sprucket eller svetsat).
3Ok . Vilken orginalfördelare ska jag leta efter ? Nr? Finns den att köpa ny ?
funkar det med 85 cc på topparna eller "lönar" det sej att plana dem till tex 80 cc
Orginal vevstakar borde väl funka om man inte varvar mer än 5500 varv ?
Skulle gärna vilja ha ut 335 hk då min bil hade det med orginalmotorn (firebird 400-67)
funkar det med 85 cc på topparna eller "lönar" det sej att plana dem till tex 80 cc
Orginal vevstakar borde väl funka om man inte varvar mer än 5500 varv ?
Skulle gärna vilja ha ut 335 hk då min bil hade det med orginalmotorn (firebird 400-67)
4En bättre begagnad fördelare är både lätt att hitta samt "renovera". Kanhända att jag har ett "ämne" från 1967 att bygga på? Jag kan kolla om intresse finns?
Det finns även renoverade att köpa exempelvis hos HansenRacing.
Det vore inte fel att plana topparna till 80cc, mät ordentligt bara och tänk på att plana ytorna för insuget lika mycket.
Gjutjärnsstakar använde Pontiac även till RAIV som i sina bästa stunder varvades en bit över 6000 varv, här skulle jag sikta på nya muttrar till överfallen.
335 bruttohästar bör du nå med ditt recept.
Det finns även renoverade att köpa exempelvis hos HansenRacing.
Det vore inte fel att plana topparna till 80cc, mät ordentligt bara och tänk på att plana ytorna för insuget lika mycket.
Gjutjärnsstakar använde Pontiac även till RAIV som i sina bästa stunder varvades en bit över 6000 varv, här skulle jag sikta på nya muttrar till överfallen.
335 bruttohästar bör du nå med ditt recept.