Annons

Justering Q-jet förgasare

1
Godkväll...
Har för mig att jag har läst en mycket bra manual på hur man justerar Q-jet förgasare, tror det var Kent som hade skrivit den.
Men har letat runt, och hittar den inte nu.
Måste justera ner min Co-halt till besiktningen, (om det är möjligt)
Det sitter en allt för vass kam i bilen, så den har lite orolig tomgång
och jag hinner inte byta till min 068 kamaxel innan, det är planerat till vintern. (då original insug m.m. ska monteras)

så kan man justera ner blandningen och ändå få bilen körbar?

Det luktar ganska fränt om avgaserna just nu :lol:
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl
Annons

Re: Justering Q-jet förgasare

3
Det är HC som luktar illa och inte CO.
Av den anledningen hjälper det inte, snarare förvärras situationen, av etanol i tanken.

Problemet med din förgasare är att tomgångskretsen är för magert kalibrerad i förhållande till den svaga vakuumsignal som din vassa kam genererar.
P.g.a. detta så droppar det bränsle från huvudspridarna på tomgångsvarv, detta bränsle rinner rakt igenom förbränningsrummet oförbränt och dumpas ut i avgassystemet och får dina ögon att tåras.
Detta gör även att det rycker ordentligt när växeln läggs i samt att tomgången blir svag och ostadig.

Det finns bara en kur, och det är att kalibrera om tomgångskretsen.

Inför besiktningens avgastest kan du dock prova att sänka tomgångsvarvet så mycket som möjligt, då sänks avgasvärdena
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Justering Q-jet förgasare

4
Tack för svaret Kent,
Denna förgasaren har du gjort iordning 2012-2013, då tidigare ägaren hade bilen
Har du något minne hur den byggdes/kalibrerades då? om den var avsedd till standard motor?

Hur som helst så ska jag kolla avgasvärdena på jobbet nästa vecka, så får vi se hur illa det är.

Tack för hjälpen hittills.
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl