Annons

Grejer på insuget?

1
Hej hej

Jag har ett insug som heter 525355. Sitter på min 350 från -72. Fattar inte varför dom satt det där, iaf. Jag har några grejer på insuget som jag inte vet vad det är, jag har bifogat länkar till bilder med grejerna inringat i rött.

http://www.bilddump.se/bilder/201502211 ... 34.244.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bilddump.se/bilder/201502211 ... 34.244.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack
Med vänlig hälsning,
Daniel
Annons

Re: Grejer på insuget?

2
Grejorna du ringat in är lätta att förstå då det är fabriken som satt dit dem och att de då även finns beskrivna i verkstadshandboken.
Den första bilden föreställer en TVS-brytare som ska reglera vakuumförställningen beroende på motorn temperatur.
Den andra bilden föreställer ett vakuumuttag som ska kopplas till vakuumklockan på luftrenaren som styr varm/kall-luft från kåpan på grenröret/pipen på luftrenaren.

Vad jag inte kan förstå är den där ursäkten till förgasare som sitter på en adapter på insuget, liksom moppefiltret som sitter på slangen.
Dessutom förstår jag inte varför det inte sitter en PCV-ventil i plåten under insuget som är kopplad till insuget.

Det ser ut som att det finns en del att göra för att din motor ska må bättre.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Tackar för svar! Skönt att det är mer än jag som förstår att jag har att göra ;-) moppefiltret ska bytas ut. Pcv-ventilen satte jag från ena ventilkåpan in i förgasarens ena vakuum. Fram där växellådan och fördelaren får sitt vakuum från. Vad är det för fel med förgasaren? Är en edelbrock 1405.

4
Kan det inte vara så att motorn har haft en 2-port från början och därför har någon ägare bytt till ett nyare (-77) 4-portsinsug? Sen får någon gärna rätta mig om jag har fel men ska inte friskluften till vevhuset tas IN i motorn via ventilkåpan (genom en slang från luftfiltret eller ett filter direkt på ventilkåpan) och vevhusgaserna ska sugas UT igenom PCV-ventilen i lyftargalleriplåten vidare till en nippel på insuget? Judge'n kan säkert förklara varför en Edelbrockförgasare passar bättre på en liten SBC än på en Pontiac ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

5
Jo, om jag förstår dig rätt så har jag kopplat vevhusventilationen så. Ett filter på ena ventilkåpan och en slang med pcv-ventil ut till förgasaren ist för ut till insuget. Jo, det stämmer nog som du säger att någon bytt bort 2-ports insuget, fick nämligen med det i bilen när jag köpte den i maj förra året :-) lägger upp en bild till bara för att det är kul att se vad alla säger och tycker. Det verkar finnas många rätt och fel, inte 50 nyanser av grått [emoji12]
Bild

6
danielforsen skrev:Tackar för svar! Skönt att det är mer än jag som förstår att jag har att göra ;-) moppefiltret ska bytas ut. Pcv-ventilen satte jag från ena ventilkåpan in i förgasarens ena vakuum. Fram där växellådan och fördelaren får sitt vakuum från. Vad är det för fel med förgasaren? Är en edelbrock 1405.
Det finns ju ett ställe på plåten under insuget där PCV-ventilen ska sitta,så slipper man ha den hängandes över ventilkåpan.
Oljepåfyllningslocket på förarsidan ska vara slutet och luftväxlingen till och från vevhuset ska ske via ett rör från passagerarsidans ventilkåpa till luftrenaren vari det ska sitta ett vevhusventilationsfilter, ACDelco FB-59.

Jag har funnit att det finns nog med nackdelar med en 1405 som sitter på en adapter på ett originalinsug för att fylla en bok.
Utan att gå alltför djupt, så blir flödet förstört i.o.m. att portarna mellan förgasare och insug inte matchar, reglage, vakuumslangar, bränsleslang och annat som passar en originalförgasare måste modifieras för att 1405 ska gå att köra.
Edelbrocks AFB-kopior är kopior på Carters "competition"-serie, för små varvvilliga Ch**a-motorer, de hade på 70-talet, och som i sin tur är kopior på Chevas Carter AFB de använde på 60-talet, de kan fås att fungera drägligt för transport mellan punkt A och punkt B på större motorer, utan att för den skull vara speciellt bra. Den största nackdelen med dessa är övergången mellan primär och sekundärkretsen, luftspjällen reagerar/öppnar alldeles för snabbt på en lite vridstarkare/större motor, och ger i dessa fall en klart noterbar tvekan vid övergången, jämfört med en förgasare som har justerbar öppningsgrad/hastighet. Acc-pumparna har också visat sig vara en svag länk då skaften på dessa är tillverkade i plast och lätt går sönder. Carter AFB (originalen) var bra på sin tid men övergavs av GM i mitten på 60-talet då man tog fram den mest användbara, effektiva och anpassningsbara förgasaren i bilhistorien, Rochester Quadrajet. Quadrajet förgasaren användes av General Motors på flera miljoner fordon. Dessa förgasare var tillverkade i en mängd olika konfigurationer och modeller genom åren. De är väldigt effektiva förgasare och ger användaren det bästa både gällande ekonomi och prestanda. Eftersom största delen av dessa förgasare monterades på standardfordon så räcker endast en renovering ofta inte till för den önskade prestandanivån. På senare år har tusentals entusiaster gått tillbaka till originalförgasaren, framför allt Q-jeten, till sin muskelbil. Med ökande bensinpriser och dyra eftermarknadsförgasare så är det inte konstigt att man vill ha en effektiv och prisvärd förgasare. En välpreparerad Q-jet är det perfekta valet!

IMHO
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Ska vi ta det från början?
Vad är det för bil? Står det ett "M" i V.I.N nr vid vindrutan?
Bilens originalmotor? Nr på topparna?(Mittersta avgasportarna)

Hittar du ingen förgasare/vill byta har jag en Carter Service Replacement 4bbl från 1973.Satt på min GTO 400:a och gick problemfritt.

8
Det gäller en firebird från -71. Rak sexa från början. Utbytt till 350 -72. På topparna står det 7H1. Jag har knappt kört bilen sen jag köpte den så jag vet inte ännu om jag vill byta förgasare. I framtiden vill jag stoppa i en 400 motor 70-73 ist. Har aldrig skruvat på bilar innan jag köpte den i maj förra året [emoji4] det är inte tänkt att bli en matching nr bil.

9
Okey.Ja,bästa sättet är ju att köra ett tag och utvärdera.Vi finns ju här för att hjälpa och ge råd.I Pontiac världen har vi ALLA varit barn i början och det finns hela tiden något nytt att lära sig.Jag har i år ägt min bil i 18 år och det dyker alltid upp "aha" grejer.