Annons

Re: Renovering av 350-motor

106
Den här tråden fick mig att fundera på att slå ihop en "el cheapo" 350 av delar jag redan har liggande. Måste skaffa ett par toppar med små förbränningsrum, typ 76orna som finns under säljes här på forumet. Måste också borra blocket, slipa veven och renovera stakarna med ARP-bult samt köpa ett billigt rebuildkit och ett Summit 2800-kamkit. Har redan ett -69 block + -68 vev, stakar, en Holley 650dp, ett -77 Q-jet Egr-insug, oljetråg, valleypan, transkåpa, vattenpump etc. som bara ligger och tar plats. Blir perfekt att stoppa i Bonnevillen tills strokermotorn är klar och borde inte kosta mer än 10000-12000kr att bygga. Sen är det ju inte fel att ha en reservmotor ståendes istället för en massa delar i kartonger ;) Med strax över 9.0 i komp och lite lätt portning av topparna borde den ge runt 300hp/390lbs-ft. innan 4500varv...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

108
De senaste veckorna har det inte hänt så mycket. Har dock rengjort lite saker som ex.vis bröstkåpa och oljetråg. Ska blästra av lite saker allt eftersom.

Jag är lite nyfiken på vilken motorfärg som är bäst att måla hela kalaset i när det är klart. Jag tänkte måla allt när motorn är monterad. Vill gärna måla den som man gjorde på fabriken, så vilka saker satt på och inte?

113
Har blästrat mina grenrör nu. Vad har ni för tips på färg till dessa? Kulör samt nåt som sitter kvar så länge som möjligt. Har läst om keramisk sprutning, men det är överkurs på dessa grenrör. Jag har fått uppfattningen att färgen på grenrören ska vara svart?

114
Jag blästrade mina noga pga porerna i metallen.Sen köpte jag "Cast Iron Grey" som man penslar på i 2 lager.Mycket nöjd med den metoden.Insuget och avgasutblåsen(topparna) grundade jag med "Hagmans Zink"(tål 650 gr C) sen Pontiac Metallic Blue.Har hållit mycket bra.Vilken ytbehandling grenrören hade från fabrik överlåter jag till någon annan.

118
Har läst om spissvärta. Men många säger att det inte sitter så bra i längden? Har hittat svart värmetålig färg hos min lackbutik som tål 800 grader och säljs på 0.75 liter burk för pensel eller spruta. Lutar åt den just nu. Men fortfarande nyfiken på vilken kulör grenrören hade från fabrik.

119
Firebird 72 skrev:Har läst om spissvärta. Men många säger att det inte sitter så bra i längden? Har hittat svart värmetålig färg hos min lackbutik som tål 800 grader och säljs på 0.75 liter burk för pensel eller spruta. Lutar åt den just nu. Men fortfarande nyfiken på vilken kulör grenrören hade från fabrik.
De var inte målade, möjligtvis lite "overspray" när motorn fick sin färg. Rått gjutjärn m.a.o.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/