Firebird 72 skrev:Jag har läst om båda tätningarna på nätet en del. Det är ju fördelar och nackdelar med båda såklart. Men sammanfattningsvis så är reptätning bättre på att kompensera för produktionstoleranser medan läpptätningen ska ha möjlighet att bli lite tätare och enligt vissa lättare att montera(?). Fler fördelar och nackdelar?
Vilken dimension på vitontätningar till styrningarna är att föredra? Jag tänker mest på vilka tätningar som är lättast att få tag på. Spottsperformance har båda i lager såg jag, men finns det några i Sverige?
Läget för tätningen är från fabrik avsett för en reptätning och proceduren för monteringen finns beskriven i Pontiac Service Manual.
Montering av läpptätning är villkorat av en del specialprocedurer där olika lim/tätningsmedel är föreskrivet för att det ska bli tätt från början och även om det blir tätt finns risken att det går torrt runt läpparna och då är det god natt med tätförmågan. På en race-motor är detta ett mindre bekymmer då den ändå skruvas isär med täta intervall för kontroll av slitage.
Angående Vitontätningarna så bör man aldrig ta bort mer material än nödvändigt från styrningarnas ändar då det finns en risk att de spricker vid stor belastning från starkare fjädrar,vippor med större utväxling etc., därför finns .530" alternativet för de styrningar som inte redan är frästa till .0500".