Re: Renovering av 350-motor
46Japp. Det stämde bra på dessa toppar. 7h1 var det sämre med. De var 92 cc mot angivet 80 cc på en sida.

x2 på det som Kent skriver! Är någon vevstaksbult dålig, byt ut alla till ARP och hona om stakarna. Om inte, byt bara ut muttrarna och hona om de som behövs. Jag snålade in på stakarna vid renoveringen av min 350 och 2år senare snurrade jag ett vevlager, kommer aldrig göra om det misstaget igen!The Judge skrev:Varje gång skruvarna, oavsett märke, byts i vevstakarna så måste de bearbetas då skruvarna får en ny position i vevstaken.
Kostnaden för detta överstiger oftast ett set av de billigaste smidda du kan hitta.
Ett set så´na smidda är alltid ett bättre alternativ än gjutna, för kostnaden.
Alternativt så byter du bara muttrarna och honar det som behövs, du bygger ju ingen race-motor och även RAIV-motorn hade ju gjutna vevstakar original.
Till topparna, när det ska sättas i sleeves, väljer du såklart nya ventiler i rostfritt, så slipper du tänka på slitage av sätena, och snabbt kommande oljeförbrukning.
Fräs även styrningarna så att du kan använda riktiga Viton-tätningar på samtliga styrningar, ingenting annat krafs med exempelvis Teflon.
Per borde veta att Pontiac´s ventilfjädrar inte klarar mer än .450" lyft, och ska han dessutom lägga shims emellan så är katastrofen inte långt borta.
Jag har tidigare rekommenderat 066 kammen, detta är av flera goda anledningar.
En 350 är ingen 455:a som kan "svälja" mer duration p.g.a. sin storlek, och väljer du för "stor" kam så får du en gummisnodds-motor, slö i starten och när kammen börjar jobba så har motorn redan tappat flåset.
Om Per ska balansera vevpartiet så var YTTERST noggrann med att han använder din original flexplatta monterad vid balanseringen, jag bara säger.....
Du kan lugnt fräsa för Viton-tätningar, de flesta seriösa motorbyggare (Pontiac) använder dessa som det bästa alternativet, man skippar oljesköldarna och kan lämna skaften utan O-ringar. Smörjningen av skaften är inget problem.Firebird 72 skrev:Jag använde wallace racings räknare för att kolla kompet. Borr 3,905" Deckhöjden blir efter toppdeckning på 0,3 mm = 0,003189". Kanske där det skiljer. Sen knappar jag in valve relief på 5 cc enligt tidigare uppgifter och förbränningsrum på 72,5 cc. Packningstjocklek på 0,042" och packningsdiameter 4,3". Då får jag 9,53:1 i deras räknare.
I denna räknare får jag 9,51:1 i statiskt och 7,38:1 i dynamiskt komp: http://www.projectpontiac.com/ppsite15/ ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Burningbird, vet du vad som orsakade vevstakslagerhaveriet? Släppte någon mutter eller var hålen inte riktigt runda med ojämn klämkraft som följd?
Ventilfjädrarna du länkar till, är det dessa Stock valve spring set 67-79 heads (up to .500 lift) du menar, det är de enda som kostar 65$?
Jag tänkte initialt fräsa för vitontätningar, men ändrade mig för att det kanske faktiskt är bra med lite oljeläckage ner i styrningen? Annars blir väl styrningen helt torr?
För övrigt så blir det 066 kammen nu.
Smidda vevstakar kan du hitta för en spottstyver på exempelvis ebay men även Spottsperformance har prisvärda alternativ och Paul är en hedersman att göra affärer med.Firebird 72 skrev:Tråkigt haveri efter att man ändå renoverat motorn! Jag är jäklig velig runt just vevstakarna nu. Om jag inte behöver balansera pga kolvarnas vikt så blir det ca 6000 kr mer för att stoppa i smidda stakar och balansera kontra att renovera befintliga med ARP-skruv. Jag ska ju som sagt bygga en rätt standard motor, men samtidigt vill man ju göra det bästa i sammanhanget. För 6000 kr får jag ju en ny förgasare och kanske ett original-insug istället...
Ja jag tror också kompet blir bra där runt 9:1 statiskt.
Bra tips med spottsperformance.com. Du har handlat där antar jag, funkar bra? Jag kanske kan ha lite flyt och få en kollega som ska till USA ta hem lite smådelar åt mig.
Kent tipsade om best gaskets reptätning. Tyvärr har jag inga oljespår kvar vid tätningsytan, så enligt Rocky Rotellas bok så funkar inte reptätning. Då är det bara tvådelad läpptätning kvar som alternativ. Någon som har erfarenhet av denna? Den fanns ju också hos spottsperformance.com
Tar gärna emot tips på original eller original-lik tändkabelsats för HEI-fördelare, samt vilka stift jag bör köra med med min setup och #15-topparna.
Någon som vet vad #15 topparna har för ventilsätesvinklar?
Jag är väldigt tacksam för alla snabba och utförliga svar här på forumet!
Allmän fråga: Om man skulle spricktesta,shotpeena etc,etc org stakarna är det ändå att föredra smidda? Eller är det varvtalet som sätter gränsen på Pontiac stakar?The Judge skrev:Smidda vevstakar kan du hitta för en spottstyver på exempelvis ebay men även Spottsperformance har prisvärda alternativ och Paul är en hedersman att göra affärer med.Firebird 72 skrev:Tråkigt haveri efter att man ändå renoverat motorn! Jag är jäklig velig runt just vevstakarna nu. Om jag inte behöver balansera pga kolvarnas vikt så blir det ca 6000 kr mer för att stoppa i smidda stakar och balansera kontra att renovera befintliga med ARP-skruv. Jag ska ju som sagt bygga en rätt standard motor, men samtidigt vill man ju göra det bästa i sammanhanget. För 6000 kr får jag ju en ny förgasare och kanske ett original-insug istället...
Ja jag tror också kompet blir bra där runt 9:1 statiskt.
Bra tips med spottsperformance.com. Du har handlat där antar jag, funkar bra? Jag kanske kan ha lite flyt och få en kollega som ska till USA ta hem lite smådelar åt mig.
Kent tipsade om best gaskets reptätning. Tyvärr har jag inga oljespår kvar vid tätningsytan, så enligt Rocky Rotellas bok så funkar inte reptätning. Då är det bara tvådelad läpptätning kvar som alternativ. Någon som har erfarenhet av denna? Den fanns ju också hos spottsperformance.com
Tar gärna emot tips på original eller original-lik tändkabelsats för HEI-fördelare, samt vilka stift jag bör köra med med min setup och #15-topparna.
Någon som vet vad #15 topparna har för ventilsätesvinklar?
Jag är väldigt tacksam för alla snabba och utförliga svar här på forumet!
Ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/Pontiac-CRS-662 ... f5&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilden på din vev visar tydliga spår för smörjning av repet, ser inga som helst problem här, snarast tvärtom.
Läpptätningen däremot kommer att orsaka MYCKET onödigt jobb med tveksamt resultat.
ACDelco har passande tändkabelsatser, skulle aldrig komma på tanken att använda nå´t annat, ACDelco är vad GM använder och mer rätt blir det inte.
ACDelco R45S stift med .045" (1,15mm) gap blir perfekt.
#15 toppar har 45° säten.
Stor änden på vevstakarna ska INTE var 100% runda, de ska vara lite större tvärsöver vid lagerändarna så att när stakarna sträcks vid höga varv inte ska nypa på veven och dra runt lagret i storänden med ras som resultat.
Återgå till "Motor / Drivlina"