Annons

Vacuum på tomgång

1
Hej,
jag har en Bonneville -65 där motorn är renoverad och med ngt vassare kam för bättre bottenvrid.
Motorn går bra men det är dåligt och ojämt och oroligt vacum på lägre varv, därav går inte tomgångsregulatorn att ha inkopplad .
Vad kan det vara för fel ?
På lite högre varvtal så stabiliseras vacumet
Annons

Re: Vacuum på tomgång

3
Du har missuppfattat eller fått fel information.

En vassare kam ger INTE bättre bottenvrid, utan precis tvärtom sämre bottenvrid.

"Felet" är alltså den vassare kammen som ger mindre tryckskillnad (sämre vakuum) mellan insuget och atmosfären p.g.a. att ventilerna är öppna samtidigt längre tid än standard-kammen, ungefär som en övertrimmad moppe-motor som fått korsdrag i cylindern.

Det är i dessa fall naturligt att tryckskillnaden blir större (mer vakuum) på höga varv då kammen börjar "jobba".

En lösning för vakuumförställningen är att använda en 1964 Pontiac Carter AFB (har styrt vakuum till vakuumförställningen) eller bygga om den man har till styrt vakuumuttag och sen kalibrera om tomgångskretsen en aning, liknande den som är i 1964 förgasaren.

Fast, om du vill ha bottenvrid, bra köregenskaper och ekonomi så ska du givetvis använda en lämpligare kamaxel.
Pontiac´s 066 originalslipning är ett bra alternativ (Sealed Power CS641).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
Tackar för snabba svar. Motorarbete och delar har jag köpt av Engine. Jag menade igentligen bara att kammen ska var till för bättre bottenvrid . Man är ofta fullbil på träffar.

Jag har bara en 66a 65a förgasare så vet inte hur 64a är . Vet du var man kan köpa ombyggnads delarna och hur det fungera
Bilen och motor har renoverats 07-08 ifrån skrot blev rätt okej . 1.25-1,30 långkörningar med full bil och proppat bagage så det tycker ja rätt ekonomiskt.
Tackar på förhand för svar och otrolig kunskap ni har.

6
Peje skrev:Har du papper/kvitto kvar på renoveringen? Där bör ju stå vilken kam du fick och folk här kan direkt avgöra om det är korrekt för din motor.Vad gjordes i övrigt åt motorn?
borrades till 400 allt nytt utom vev den slipades .och tyvärr så har nog inte kvittot kvar motorn går hyfsat men det vore trevligare om man kunde ha den rätt på tomgång . gp 66 jag har är nog orörd och går väldigt fint på tomgång, Det ända som är vidgjort är en ny förgasare

8
Förgasaren till 66a ska vara rätt till motorn inhandlad av bruno. Men 65an som är renoverad skickades även förgasaren till Engine .Men nu till cam har hittat ett nummer 410021.
Jag kan komma ihåg att det snackades om att man kanske borde öka komp då ev byta till 350 topp?

10
bonngp skrev:Förgasaren till 66a ska vara rätt till motorn inhandlad av bruno. Men 65an som är renoverad skickades även förgasaren till Engine .Men nu till cam har hittat ett nummer 410021.
Jag kan komma ihåg att det snackades om att man kanske borde öka komp då ev byta till 350 topp?
Kan vi glömma 66:an i denna diskussion, det var väl 65:an som det var problem med?
Det blir lättare att felsöka och mindre risk för missförstånd om vi håller oss till ämnet.

Varför tror du att det är problem med kompet i DIN motor?
En 1965 389 lider inte av för låg kompression, och 350 toppar skulle ge lägre kompression på din motor.

Än en gång, vilken förgasare använder du på 65:an, och vad är gjort med den för att den ska passa din motor/kamaxel?
Om det är Howard-kammen i Burningbirds länk så ger den svagare vrid från botten än original-kammen och då måste tomgångskretsen i förgasaren anpassas till den svagare vakuumsignal som denna kam genererar.
Och, det hjälper INTE att byta huvudbestyckningen för den sakens skull........
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

12
Eftersom jag är pappaledig och har för mycket fritid :shock: jämförde jag original 066-kammen (std i Bonneville -65) med Howard-kammen (kurvorna med punkter) i Desktop Dyno, även om effekten inte stämmer exakt så är det tydligt att 066an ger mer och tidigare vridmoment medans Howard-kammen ger en flackare vridkurva och mer effekt vid högre varv. Vakuum på tomgång bör ju vara lite högre med 066an.
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

14
Om du vill ha en starkare vakuumsignal så måste du byta kamaxel, men en starkare vakuumsignal är ingen garanti att motorn går jämnare på tomgång.

Om förgasarens tomgångskrets är igensatt eller för magert kalibrerad för den rådande vakuumsignalen, oavsett värde, så måste den få hjälp för att kunna att leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning så att motorn får en stark och stadig tomgång.

Egentligen vet vi ju ingenting om din motor eller hur den är justerad o.s.v. så jag föreslår att du går igenom min lista, kollar, mäter, dokumenterar och korrigerar ev. fel så kommer vi närmare en lösning:

Förgasaren är EN komponent i ett system.
Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren. Dessa punkter bör kontrolleras innan man ger sig på förgasaren.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
3. Onödigt högt bränsletryck.
4. Bränsleledning ligger för nära varma motordelar.

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak (choke pull-off).

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Svag motor eller stor bränsleförbrukning
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.

Hoppas detta hjälper en aning......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

15
Tackar det hjälper . Men tomgången fungerar utan vacuum på . det är när den är inkopplad som den vandrar och det är för vacuumet är för dåligt på tomgång. Som ni sa i början så behövs det styrt vacuum och det undrar jag hur jag löser. Om jag kan göra det själv eller ska skicka iväg förgasaren till någon?