Hej
Har förstått att det är lämpligt att koppla in en extra kylare för automaten före den vanliga kylaren/förvärmaren så att inte oljan blir för kall.
Vilket av rören på en TH350 är "tryck" respektive retur, det övre eller undre på automaten?
Och kopplar man "tryck" överst eller underst i respektive kylare?
Jag skriver "tryck" för det är väl egentligen inte så högt tryck, utan mer en cirkulation.
/Mikael
Annons
Re: Seriekoppla en extra oljekylare för TH350
2Om du inte ska köra med husvagn i Alperna så är bortkastad tid och pengar med extra oljekylare till lådan.
3Ja det får du gärna tycka.
Men jag bad inte om någon åsikt om huruvida jag ska ha respektive inte ska ha en extra kylare, utan jag ställde bara en enkel fråga om det var någon som visste vilket rör som är vilket.
När jag köpte bilen satt det ett löst kyl för automaten och det var det enda som var inkopplat. Så jag tänkte inte kasta ut några pengar, bara koppla in det på ett bättre sätt.
Någon som kan hjälpa mig?
/Mikael
Men jag bad inte om någon åsikt om huruvida jag ska ha respektive inte ska ha en extra kylare, utan jag ställde bara en enkel fråga om det var någon som visste vilket rör som är vilket.
När jag köpte bilen satt det ett löst kyl för automaten och det var det enda som var inkopplat. Så jag tänkte inte kasta ut några pengar, bara koppla in det på ett bättre sätt.
/Mikael
4Jadu Micke-S, nu var det ju inte riktigt så du ställde frågan från början. Här kommer du med ny information.Micke-S skrev:Ja det får du gärna tycka.
/Mikael
Du får svar som du frågar!
Och, din fråga kanske är enkel för dig, men ämnet är inte så enkelt då det råder en mängd missuppfattningar och gamla raggarmyter i detta.
Detta är ett öppet Forum där fler läser svaren på enskilda frågor och som kan ha nytta av svaren.
Du har fortfarande inte berättat OM det finns en anslutning på bilens kylvätskekylare.
Du får göra precis som du själv vill, det jag vill komma fram till är att Pontiac designade, testade och byggde sina bilar för att de skulle fungera under de mest skiftande förhållanden som tänkas kan, och de testade HÅRT, tro inget annat.
Att köra med enbart en luftkyld kylare till automaten gör att det tar längre tid för automaten att få upp driftvärmen, om den ens kommer dit, ingen bra ide´ då slitaget ökar med för kall drifttemperatur.
ATF olja är designad för en viss arbetstemperatur.
Om bilens original "värmeväxlare" till automatlådan finns kvar så ska den ALLTID kopplas i serie med den extra luftkylda, som ska sitta före originalet.
Och saknas originalet så får man skaffa en ny kylare som har denna värmeväxlare inbyggd.
Och, som ett direkt svar på din "enkla" fråga, det undre röret på lådan ska gå till den undre anslutningen på kylaren och det övre röret är således returen.
Hoppas detta hjälper dig en aning.....
5Jättebra, det hjälper definitivt mer än en aning då det var svaret på min fråga.
Så nu vet jag vilket rör som är vilket och hur jag ska koppla.
Och för att underlätta även för de andra som läser här så ska jag sammanfatta:
Gäller för inkoppling av extra kylare till TH350
1. Undre röret på automaten till undre röret på den extra kylaren
2. Övre röret på extra kylaren till undre röret på ordinarie kylare/värmeväxlaren (bilens kylvätskekylare)
3. Övre röret på ordinarie kylare till övre anslutning på automaten
För mig var det tydligt att jag avsåg att koppla in en extra kylare i serie med den ordinarie kylaren, det tyckte jag att jag skrev.
Tack för hjälpen Kent!
/Mikael
Så nu vet jag vilket rör som är vilket och hur jag ska koppla.
Och för att underlätta även för de andra som läser här så ska jag sammanfatta:
Gäller för inkoppling av extra kylare till TH350
1. Undre röret på automaten till undre röret på den extra kylaren
2. Övre röret på extra kylaren till undre röret på ordinarie kylare/värmeväxlaren (bilens kylvätskekylare)
3. Övre röret på ordinarie kylare till övre anslutning på automaten
För mig var det tydligt att jag avsåg att koppla in en extra kylare i serie med den ordinarie kylaren, det tyckte jag att jag skrev.
Tack för hjälpen Kent!
/Mikael