Annons

o-ring i tråget på th400

1
Hejsan . döm om min förvåning när jag plockade ner tråget på växellådan och det simmade runt en o- ring i oljan !
Där gör den väl ingen nytta ?...
Någon som vet var den hör hemma .
ca 19,5 invändigt och 2,7 tjock.
(vet att det säkert ska vara mätt i tum men nu har jag bara mm på skjutmåttet så...)
Th 400 sittandes på en bonneville -66
Lustigt är att när jag skulle beställa nytt filter så verkar det som att lådan är nyare än 67.
Kollade på Norrlandscustom och filter nr 621-B-29 är identiskt med det som sitter där nu.
Likaså på Hansen Racing.
Annons

Re: o-ring i tråget på th400

3
Hej
Det står "77-OD-38202" på en plåtbricka höger sida .
Enligt min verkstadshandbok (pontiac chassis chop manual ) borde det ju börja med "66-PD-..... om det nu avser "år-389 4bbl-....."

Från det ena till det andra , bakre ramlagertätning är ju tydlingen någon form av rep .
Det har ju kommit fram nya typer av ramlagertätning ( typ grafit , Viton .... )
nu när jag ändå kommer att plocka ut motorn så e det ju lika bra att byta den för det ser ut som att det läcker där men vad ska man välja ? Repvarianten så står det i verkstadshandboken att (sid 6-28 ) att man ska ha någon form av verktyg . Rear main bearing seal tool . ???

Det blev ju lite mer mek än vad jag hade räknat med skoj e det!
Väntar på när jag får sätta på förgasaren jag köpte av dig och starta upp bilen igen.

5
The Judge skrev:Ok, då har du en Oldslåda från 1977. Reptätningen packas med en passande rulle eller hjul. Bästa repet köper du från Best Gasket.
X2 angående reptätningen. Köpte och monterade kitet från Best Gasket förra vintern, har inte läckt en droppe under hela sommaren. Använde en stor hylsa för att packa repet.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

6
Tackar för hjälpen. Utbytt låda då..
Reptätningen verkar ju finnas lite olika alternativ och lika mycket svar på vad som ska vara bra .
Googlade lite och en del pratade om att reptätningen var bäst , en del pratade om att "Viton" var det enda rätta. Tror till och med att man kunde hälla i något mirakelmedel i motorn och vips så var alla problem lösta.
Hade ju varit fantastiskt ! Hmmm...

Såg någon youtube snutt om best gasket rope seal att man hade ett distansblad när man skar av överbliven tätning .
Gör man det i alla ändar eller hur funkar det .
Har inte plockat isär motorn än så jag vet inte hur det ser ut än.

7
Det följer med kniv, distansblad och instruktion i kitet från Best Gasket. Distansen används på alla ändar. Om du använder Viton/BOP (hel eller tvådelad tätning) tror jag du måste slipa bort "skårorna" i originalveven som hjälper till att smörja reptätningen, annars blir läppen förstörd på packboxen. På eftermarknadsvevar finns inte dessa skåror.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP