Annons

421 småspikar

1
Har 66 bonne 421 4port som jag tycker har antydan till spikning vid normalkörning när det tar emot lite. Trampar man på så tycker jag det upphör. Har kollat tändning står 6grader ,95 eller 98 låter ungefär lika tändstiften ser ok ut men det går inte att se vad det är för typ . Jag tänkte prova att skaffa delco r43 ,tror ni det kan det va stiften som spökar eller är jag ute å cyklar totalt.
Annons

Re: 421 småspikar

6
Enligt min manual från 1961 så ska det sitta 160f eller 170f beroende på kylvätska. 170f är besvärligt att få tag i och om man går till sin USA handlare så får man en 180f som är "standard" numera.
För mig räckte det iaf att sänka termostaten till en "sommartermostat" för att bli kvitt småspikningarna.
Mats

8
Har du kollat hur mycket extra förtändning vakuumklockan till fördelaren ger, eftersom spikningarna försvinner när du gasar på? Det är ju lätt att testa genom att plugga vakuumslangen till fördelaren och kolla om spikningarna kvarstår eller ej. Lycka till!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

9
Kolla även fördelaren så att original fjädrar och vikter sitter i centrifugalregleringen.

Eftermarknads "recurve kit" är sopor, vikterna är utav blötjärn, slits fort och har fel profil från början och även de starkaste fjädrarna tappar spänsten fortare än man anar.

Om du har en tändinställningslampa med förställningsjustering så kan du kolla förtändningen som ska vara 12-16° vid 2000 varv utan vakuumförställning och 30-37° med vakuumförställningen kopplad.
Du kan även dela hubbens omkrets med 10 så får du 36° på varje tiondel, utgå från originalmärket och ställ/kolla på skalans 0:a.

Sen kan det även vara förgasarens tomgångs/lågfarts-krets som behöver en uppgradering för dagens energifattiga bränsle.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

10
Tack för tipsen. Jag ska försöka ta en sak itaget för att se vad som verkar ge effekt.Vad som sitter för fjädrar vet jag inte men när jag tänkte byta brytare så fanns det inga där he he. De verkar va ersatta av ngn typ ignitor. Efter t-stiftbyte tycker jag att det känns bättre. En sak som jag undrar är det ngn som vet på ett ungefär hur mycket förställning vaacumet ska ge på tomgång, tyckte att det drog iväg så mycket när jag kopplade på det.