Hej
Pontiac Firebird -67 med 400 motor och TH400 automat.
Efter ca 5 mil på motorvägen under en resa igår började automaten trycka ut transmissionsolja. Det hamnade delvis på avgassystemet så lite rök leta sig in i coupen och det luktade illa för bakomvarande bilister. Jag stannade bilen och försökte hitta vart det droppade ifrån. Svårt att komma under men verkade vara där motor möter låda. Vet inte hur länge det droppat men under tiden jag väntade på bärgaren slutade det droppa och pölen under blev ungefär 10x20 cm.
Väl upphissad hemma i garage så var det väldigt svårt att se vart det kom ifrån. Vi tror att lådan kokade. Har aldrig hänt innan. Har en separat oljekylare till lådan som sitter monterad på kylaren. Visst var det en riktigt varm sommardag men känns ändå konstigt att den kokade. Sitter en liten elfläkt på den här separata oljekylaren som inte var inkopplad. Nu är den det och har varit ute och kört bilen en rejäl sväng idag, dock bara stadstrafik. Verkar inte gå varm eller läcka något. Något som ni känner direkt att jag bör kolla mer nu innan jag tar en längre tur igen och också om ni har några tips på vad som kan orsakat att den troligen kokade?
Mvh
Annons
Re: TH400 som tryckte ur sig olja
2Värme i lådan orsakas av friktion.
Om det är så mycket friktion i lådan, oljepump och/eller kopplingar och/eller planetväxel och/eller konverter så att oljan KOKAR, ja då är lådan med största sannolikhet felbyggd.
Det finns ju liksom ingen för förbränning i lådan som kan hetta upp den.....
Separat oljekylare med el-fläkt till en TH400 låter som rena lekstugan.
Om lådan varit/är vettigt byggd så finns inget behov av nå´n extra oljekylare.
Och om man nu skulle behöva en extra oljekylare p.g.a. stor belastning på lådan som körning i Indy500 hastigheter i timmar eller körning på autobahn med husvagn så ska denna extra oljekylare vara kopplad i serie, helst före, den ordinarie oljekylaren/värmaren i kylvätsketanken för motorn så att lådan så snabbt som möjligt uppnår korrekt arbetstemperatur.
Oljan i lådan ska alltså värmas upp för att lådan ska få normal arbetstemperatur och sedan hållas där som det var tänkt med hjälp av original-"temperatur-reglerare".
Om det är så mycket friktion i lådan, oljepump och/eller kopplingar och/eller planetväxel och/eller konverter så att oljan KOKAR, ja då är lådan med största sannolikhet felbyggd.
Det finns ju liksom ingen för förbränning i lådan som kan hetta upp den.....
Separat oljekylare med el-fläkt till en TH400 låter som rena lekstugan.
Om lådan varit/är vettigt byggd så finns inget behov av nå´n extra oljekylare.
Och om man nu skulle behöva en extra oljekylare p.g.a. stor belastning på lådan som körning i Indy500 hastigheter i timmar eller körning på autobahn med husvagn så ska denna extra oljekylare vara kopplad i serie, helst före, den ordinarie oljekylaren/värmaren i kylvätsketanken för motorn så att lådan så snabbt som möjligt uppnår korrekt arbetstemperatur.
Oljan i lådan ska alltså värmas upp för att lådan ska få normal arbetstemperatur och sedan hållas där som det var tänkt med hjälp av original-"temperatur-reglerare".