Hej jag har bytt svängningsdämpare på min 389 från 66 på den gamla skivan fanns bara 1 markering för tändinställning men på den nya som följde med finns 2 streck varför? och vilket av strecken skall jag ställa tändningen efter??
Med vänlig hälsning Grizzan
Annons
Re: dubbla markeringar för tändning på remskiva VARFÖR???
2Här kommer samma svar som på usabil.nu:
Hämtat från sida i USA:
There are two marks on the balancer, the first is for 6 degrees BTDC, the second mark is for TDC.
Mao det övre på bilden eller det som kommer först till till "piggen" på transmissionskåpan när motorn går runt är 6 grader för övre dödpunkt och det nedre är övre dödpunkt vid "piggen".
Tyvärr kom inte bilden med som jag bifogade i svaret på usabil.nu...
"Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer."...
Med vänlig hälsning
Håkan S
Hämtat från sida i USA:
There are two marks on the balancer, the first is for 6 degrees BTDC, the second mark is for TDC.
Mao det övre på bilden eller det som kommer först till till "piggen" på transmissionskåpan när motorn går runt är 6 grader för övre dödpunkt och det nedre är övre dödpunkt vid "piggen".
Tyvärr kom inte bilden med som jag bifogade i svaret på usabil.nu...
"Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer."...
Med vänlig hälsning
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: dubbla markeringar för tändning på remskiva VARFÖR???
31966 och 1967 användes ett (1) streck på hubben och en skala på transkåpan. Strecken motsvarar då TDC när det ligger mot 0:an.
1963½-1965 användes två (2) streck på hubben och en pil på transkåpan. Det första strecket i rotationriktningen motsvarar då 6° före TDC vid pilen och det andra strecket motsvarar TDC vid pilen.
Du använder då det första strecket när du ställer den initiala tändpunkten, fyll gärna i strecket med tipex eller lite vit färg så syns det bättre med stroboskoplampan.
Och kom ihåg att justera kamvinkeln (brytaravståndet) till 30°, om du har kvar dessa, och att koppla bort slangen till vakuumförställningen innan du ställer tändpunkten......
1963½-1965 användes två (2) streck på hubben och en pil på transkåpan. Det första strecket i rotationriktningen motsvarar då 6° före TDC vid pilen och det andra strecket motsvarar TDC vid pilen.
Du använder då det första strecket när du ställer den initiala tändpunkten, fyll gärna i strecket med tipex eller lite vit färg så syns det bättre med stroboskoplampan.
Och kom ihåg att justera kamvinkeln (brytaravståndet) till 30°, om du har kvar dessa, och att koppla bort slangen till vakuumförställningen innan du ställer tändpunkten......