Annons

Förgasar problem (carter afb)

1
Hejsan!
Jag skall börja med att säga att jag läst och förstår mycket väl att min orginal förgasare är det som anses bäst för min motor.

Jag har en bonneville 1967 årsmodell med en 400 motor helt orginal. Problem jag får nu är att min förgasare har glapp i lenkaget och går för fett. Ibland hänger sig den även så förhöjd tomgång sker.

Så nu vill jag självklart renovera denna och tanken är att jag vill lära mig och försöka göra så mycket som möjligt själv! Problemet är också att jag inser att det inte går att fixa till bara sådär utan att det kräver tid både i verkstaden och framför skolbänken. Självklart vill jag köra bilen under tiden så mycket det går.

Mina tankar har självklart svävat iväg till att köpa en redan renoverad carter.
Tankarna har även gått till det som här anses mindre bra, edelbroke...
Det lutar nu åt att jag vill testa och utvärdera, skapa mig en egen uppfattning om edelbroke. Under tiden jag renoverar mitt orginal. Men vilken skall man välja och hur skall jag tänka? Tacksam för en hjälp på vägen :)

Ps, ser ut att kunna bli en grym säsong för oss glidare i sommar!
Annons

Re: Förgasar problem (carter afb)

5
Det finns över 500 anledningar till att det finns över 500 olika Carter AFB för olika applikationer.

Och det finns få, om ens några, chanser till att en eftermarknadsförgasare skulle passa ens en av dessa.

Men säg den entusiast som inte nå´n gång provar en annan, för applikationen felaktig, förgasare bara för att i slutänden fått en illa fungerande motor samt tommare plånbok?
Det är nämligen så att den DYRASTE förgasaren är den felaktiga, som man fått av grannen eller hittat hos nå´n speedshop, som inte alls passar motorn och som man i oändlighet försöker justera och köpa tonvis med grejor till.....

Det råkar inte vara så att det är en 4242S du behöver?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
Hejsan!

Jag kollar upp så snabbt jag kan vilken modell det är som sitter där idag.
Men om det finns så mycket alternativ som du säger är risken ganska stor att det inte är en original kanske inte ens anpassad för min motor.
Antar att jag kan få reda på exakt vilken modell som skall sitta på bilen i Verkstadsmanualen? Den ligger i verkstaden nu så kollar på detta imorgon.

Jag är helt medveten om att du säkert har rätt.
Men om jag vill testa och eventuellt (säkert enligt dina erfarenheter) slarva bort lite tid och pengar och skapa mig en uppfattning själv.
Vet du då vart jag kan vända mig? Det lär ju finnas en hel hög som förespråkar eftermarknadsgrejer, och med kunskap om dessa och som kör med dessa?

Tanken är att testa båda delarna. En utvärdering helt enkelt...

Tack för hjälpen :)

7
Jag håller med Judgen i att även jag tror att orginalet är bäst.
Men om den är kass och du inte vill renovera den så funkar en Edelbrock den oxo, kanske inte ger dig den bästa bränsleekonomien eller effekten men den kommer att gå fint och starta snällt....
Priset mellan att skicka iväg Cartern på seriös renovering och att köpa en Edelbrock är ungefär det samma så det är bara att välja! ;)
Mats

8
Säkert har ni båda helt rätt! Men jag är en envis jä**l som vill testa olika.

Tanken är som sagt att köra en edelbrocke tills orginalet är renoverat.
Renoveringen, är det något man kan göra själv eller är det enda som gäller att lämna in den?

Jag har för mig att jag läst någon stans att de kan vittra sönder i godset? Stämmer detta?
Helst skulle jag vilja göra det själv nämligen...(inte vittra sönder då utan göra renoveringen själv)

9
Tjenare Niklas

Kul att du vill ge dig på att renovera förgasaren själv , något jag själv inte har gett mig på :? Jag lämnade in min förra förgasare till " Judgen " och fick en ny bil till baka , hur nöjd som helst ;)

Om du vill testa en Edelbrock förgasare så varför inte börja här ? http://www.edelbrock.com/automotive/misc/tech-center/" onclick="window.open(this.href);return false; dom borde ju kunna hjälpa dig med ditt val av förgasare ;)

Om du kan renovera förgasaren själv beror nog på hur dina kunskaper är och hur din verktygslåda ser ut, men inget är omöjligt ;)

Skulle vara kul å höra hur du upplever Edelbrocken mot Quadrajeten som jag förmodar att du har, så glöm inte av att skriva en rad eller två i ämnet Om du bestämmer dig för att testa Edelbrocken

Mvh Brolin

10
Hej igen!

Jag tänker bättre sent än aldrig att svara.
Utvärdering av Edelbrocken är gjord, naturligtvis så har jag glömt vad den heter och den ligger i garaget.

Men Men, det spelar ingen större roll. Förgasaren har sammanlagt gått två somrar och började läcka innan avställning för säsongen.
återmonterade min Carter AFB som jag fortfarande inte fått koll på. Hittar inga nummer på någon av "fötterna" på förgasaren.
Kommer antagligen efterforska i om en qjet kanske är mer lämplig att montera.
Vad säger ni? Renovera en Carter AFB eller nyköp av en Qjet?

11
Det är absolut inget fel att använda en Carter AFB som är avsedd och anpassad i alla avseenden för sin bil och motor.
Det är utmärkta och tillförlitliga förgasare, men som allt som är 50-60 år gammalt så kan den behöva en översyn/renovering på ett fackmannamässigt sätt.
Om din saknar ID-bricka så kan du kolla gjutnummer på locket som bör vara 6-1779 och på sidan av flottörhuset som bör vara 0-1565.
Kommer du även åt att se de små numren instansade på primärspridarna, som ska vara 1059 och 1060 så har du med stor säkerhet original förgasaren till din bil.
En förgasare som är väl värd en renovering!

PM:a eller mejla till mig för uppgifter om du vill ha hjälp med detta.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/