Då var det klart,idag bytte jag från 3.55 till 2.56.Hela axelbytet tog ca 5 tim men då tog vi det lugnt.Inga missöden och skillnaden är ENORM! Denna utväxling passar mig perfekt då det är en cab och ingen racerbil.Så idag fick min bil gå i pension från rödljuslivet,vilket den har gjort med bravur i 45 år.Nu väntar en lugnare period,jag provade att göra en kick-down i ca 80 km/t.Tvåan går att dra låååångt!
Inga problem med orken i denna 406 cu:in motorn.Soppaförbrukningen sjönk MARKANT och detta var prio 1.Facit vid rivning: Ett bromsrör hade ett djupt jack på pass sidan,en hjulcyl trasig(läckage),packboxläckage förarsida.Nu är allt i NYSKICK,allt bytt förutom innanmätet.Så vad händer med den gamla axeln? Den ska självklart behållas då det är originalaxeln.Blir en helrenovering med Eaton diffbroms på sikt.Blev självklart ny fräsch bromsvätska runt om i nuvarande axeln och ny olja i diffhuset.
Annons
Re: Bakaxelbyte
2Gött! Är det 067-kammen du har i nu?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
3Satt en 744 kam i när jag köpte bilen 1997 men vi valde att sätta i en 067(original).Klart den är segare än förut men klart mer avstressande nu.
4Nu har jag kört en del,bl.a en tur på ca 11 mil uppåt.Bränsleförbrukningen har sjunkit dramatiskt! Jag kan inte ge några exakta siffror men om den drog runt 1,6-1,7 lit/mil förut så ligger den på 1,2 nu.Varvtalet är väldigt lågt,naturligtvis är explosiviteten helt borta men det gör mig inget.Tvåans växel går att dra hur långt som helst och den drar förvånansvärt starkt.Största skillnaden är vid start,den är betydligt segare iväg än med 3.55 axeln då den var startsnabb med tillsammans med 067 kammen.