Har sedan jag köpte bilen försökt bli av med div avgasläckage och dyl. Har nu bytt headerspackning och insugspackningar så nu är allt tätt, fint och mycket tystare än innan. Nu har jag dock ett annat oljud från främre delen av toppen på pass.sidan. Svårt att beskriva, låter lite som en avgasläcka fast inuti toppen. Har spelat in en ljudsnutt också. Nån som har en ide. är det bara en justering av ventil som behövs? bränd avgasventil? Har köpt en kompressionsmätare och ska göra ett kom.prov någon dag. Nått man behöver tänka på? Bara att koppla ur anslutningen mellan tändspole-fördelare, ta ur alla stift och låsa förgasaren på fullt öppet spjäll?
http://youtu.be/QyVgI14uYIE
Annons
Re: Knackande ventil eller annat?
2Har undersökt detta närmare idag, det är från 2:ans cylinder (längst fram på pass sidan), rycker jag loss tändkabeln från stiftet på 2:ans cyl blir det tyst. Är bara på tomgång det hörs, varvar man lite försvinner ljudet.
Lyfte av ventilkåpan och kände på vipparmarna, kändes lite lösa, särskilt den allra längst fram på 2:ans cylinder. Sitter så vitt jag kan se originalvippor med bara en mutter, har läst att dessa justeras bara genom att dra till 20 ftponds. Kände på bägge muttrarna med momentnyckel, den bakre kunde jag dra något 1/4 varv eller så innan jag hade 20 ftp, men den främre kändes väldigt lös, drog kanske ett varv utan att få 20, sen vågade jag inte mer. Oljudet försvann en stund för att återkomma igen. Det sitter 4x toppar på bilen, har dessa pressade vipparmsbultar? Har hittat att de har det och på nått ställe att det är gängade.
Funderade på om vipparmsbulten kan vara lös och snurrar med när jag försöker dra mutten?
Lyfte av ventilkåpan och kände på vipparmarna, kändes lite lösa, särskilt den allra längst fram på 2:ans cylinder. Sitter så vitt jag kan se originalvippor med bara en mutter, har läst att dessa justeras bara genom att dra till 20 ftponds. Kände på bägge muttrarna med momentnyckel, den bakre kunde jag dra något 1/4 varv eller så innan jag hade 20 ftp, men den främre kändes väldigt lös, drog kanske ett varv utan att få 20, sen vågade jag inte mer. Oljudet försvann en stund för att återkomma igen. Det sitter 4x toppar på bilen, har dessa pressade vipparmsbultar? Har hittat att de har det och på nått ställe att det är gängade.
Funderade på om vipparmsbulten kan vara lös och snurrar med när jag försöker dra mutten?
Senast redigerad av monkeyman den 06 jun 2014 20:18, redigerad totalt 1 gång.
3Om det tystnar när du rycker i tändkabeln som du beskriver är det nog överslag någonstans.
Jag har själv råkat ut för det, och det visade sig vara ett sprucket tändstift.
Har du skruvade vipparmsbultar så är det en sexkant på den i nedre änden, annars är den pressad
och då är den förmodligen på väg uppåt om du inte kan dra den med rätt moment.
Lycka till.
Jag har själv råkat ut för det, och det visade sig vara ett sprucket tändstift.
Har du skruvade vipparmsbultar så är det en sexkant på den i nedre änden, annars är den pressad
och då är den förmodligen på väg uppåt om du inte kan dra den med rätt moment.
Lycka till.
1970 VENTURA
4Orkade inte lyfta på ventilkåpan igen nu och kolla om det är skruv eller pressbult. Men topparna är 4x-7h och datummärkta 1253 så enl vad jag kan hitta så ska det vara skruvade bult.. Då behöver kag inte oroa mig att den är på väg ur iaf...
Ska skaffa mig en bättre momentnyckel och släppa vipparmen helt och dra enl spec så får vi se om det blir tyst sen.