Annons

Problem vid takbyte

1
Halloj i värmen ;)

Håller på och byter innertak i Lemansen och har stött på ett lite problem :( hur sitter taket fast bak vid dom bakre panelerna ?
Ser ut som panelerna ska limmas i en "skena " som sitter fastskruvad men skall själva taket sitta bakom " skenan " ?
Fanns verken tak eller paneler bak när jag köpte bilen så jag har inte riktigt koll på hur det skall se ut :(

Om det finns någon som vet så hojta gärna ...

Mvh Brolin
Annons

Re: Problem vid takbyte

3
Jag vet inte hur det ser ut på en Le Mans, men på en Firebird-69 så sitter det en längsgående list ganska högt upp på C-stolpen. I denna list häftar man fast innertaket med häftpistol eller liknande (listen är gjord av något halvhårt material som går att häfta i). Sedan sätter man dit "Sail panels" (pappskivor som täcker in C-stolparna) som sitter fast med några clips mitt på baksidan av pappskivan. Sail panels är tillräckligt stora så att de täcker över listen och häftorna.

Det kanske är gjort på liknande sätt även på en Le Mans?
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Problem vid takbyte

4
Hej Ronnie S och tack så mycket för ditt svar :)

Den listen har jag också men kommer att limma taket på den i stället, då det ser ut att vart limmat en gång i tiden.
Tror att du har helt rätt när det gäller " sail panels " då dom ser ut att sitta med clips ( samma som sitter i fram dörrarna ) precis som du säger.
Var dock lite klurigt att lista ut då det saknades på ena sidan men dessa är nu beställda av Håkan här på forumet ;)

Mvh Brolin