Annons

Bromsar Catalina 66

1
Hej.
Jag har fått stora problem med frambromsarna på min Pontiac det började i mitten på förra sommaren och har sedan dess blivit värre och värre.
Problemet är att bromsen på ena sidan tar ojämt precis som att trumman skulle vara oval ( halva varvet snurrar hjulet lätt och fint och andra halvan nyper bromsen)
det känns även då man bromsar att bilen juckar. Bytte då båda bromstrummorna fram för att bli av med problemet men nu då dom nya trummorna är monterade är det fortfarande samma problem kan inte heller hitta något fel på navet heller. Finns det någon här som haft något liknande problem eller kan ha någon aning om vad detta kan bero på?
Tacksam för svar
Annons

Re: Bromsar Catalina 66

5
Problemet är inte att dom drar snett utan att bromsen hackar på ena sidan precis som att trumman skulle vara oval dvs. om jag hissar upp bilen och snurrar hjulet och snurrar det så snurrar det lätt halva varvet och bromsen ligger på andra halvan på varvet.

Re: Bromsar Catalina 66

15
Jag har justerat så gott det går men det går inte att justera så hjulet snurrar jämn trögt hela varvet utan då blir det symptomet som jag beskriver tidigare att det snurrar jättte trögt ett halvt varv man vrider hjulet och lätt andra halva varvet man vrider hjulet.
jag börjar fundera på om det kan vara något fel i navet så att trumman inte blir riktigt centrerad är detta något som kan hända?