Annons

389 tvekar och misständer

1
Hej!

Nybliven ägare till en Pontiac Catalina 66 och nu också ny på forumet.

Skulle vilja ha lite förslag på mitt problem.
Motorn är en 389 med en Rochester 2 portare med nummer 7026060. Och den går kanon på tomgång men om man ställer sig bakom och får avgaserna i ansiktet så rinner ögonen och kläderna luktar f'n!
Problemet är att när man kör iväg och ska få upp farten så misständer hon och tvekar för att sedan accelerera. Likaså om man tomgasar så bluddrar det till för att sedan varva upp.
Några grejer jag märkte när jag checkade lite inställningar är att det blir betydligt bättre (om ändå inte helt bra) utan luftfilter(nytt luftfilter i orginal box) samt att gasreglaget inte når vakumklockan i bottenläget.

Saker jag vet är okej.
Bränslepump
Rotor
Fördelare
Tändspole
Tändkablar
Tändstift (R45S)
Rotor och kondensator
Inga vakumläckage
Choke

sen är jag lite osäker på förtändningsinställningen men den läcker inget vakum och plattan rör sig till ett stopp.
samt hotspotspjället sitter fast men nu med vikten nedåt.

Tacksam för förslag och hjälp!

/Erik
Annons

Re: 389 tvekar och misständer

2
Välkommen till Forumet!

Har ställt brytaravståndet med en kamvinkelmätare till 30°?
Om du inte har nå´n kamvinkelmätare så kan du skruva in (medurs) skruven på brytarspetsarna med motorn på tomgång, tills den just börjar misstända och därefter exakt ett halvt varv tillbaka (moturs).
Har du därefter ställt tändpunkten till 6° före med slangen till vakuumförställningen bortkopplad under justeringen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Jadu.

Bilen är nyligen importerad från USA (i sommras) och har egentligen bara gått den biten från där jag köpte den och hem.
Jag kan inte se några uppenbara skador eller liknande på gasarn men den är nog öppnad någon gång i tiden:P
Det är möjligt att den inte är som den ska så om inte jag hittar något fel på motorn så kanske det blir så.
Någon som vet hur spjällen ska stå på dessa förgasare på tomgång? om de ska vara helt stängda eller lite öppna?

8
Har inte gjort något komptest än men ska göra det när jag bara har hittat grejerna.
Har däremot kollat de nya tändstiften och cylinder 1 framifrån på passagerarsidan och 2 framifrån på förarsidan är mer sotiga (svarta) än de andra som fått en gyllenbrun färg.
La märke till att det kommer ett vinande ljud bakifrån motorn mot torpedplåten. funderar på om det är fördelaren? (möjligtvis inget allvarligt men det kan ju vara värt att nämna.)

Hade isär förgasaren nu på morgonen med och såg att det va skavt på väggen i acc pumpens lopp. ser nästan ut som att tätningsringen har varit trasig och det luggit metall mot metall och skavt i höjd med där tätningen är på tomgång till och med lite över halvgas och det är ju där jag har detta problem, om det nu skulle vara detta fel så tycker jag att det är underligt att det blir bättre om man tar bort luftfilterboxen.

12
Okej!
ja det vill jag minnas att det är men inte helt hundra.
jag köpte faktiskt ny brytare och konding samtidigt som jag bytte locket,rotor, kablar och stift men ville inte byta rotorn och kondingen om den nu skulle varit orginal och därför mätte jag upp den istället och gjorde en visuell granskning av brytarn.
Hehe jag har märkt det :D och när Pontiac själva rekommenderar det så kan det ju inte vara dålig skit.

Men då byter jag det imon och återkommer.