Vilken vev bör jag använda av 64an 389 armasteel eller 66an 389 nodular? Det ska sitta en th350 bakom motorn. Vad jag har läst så behövs pre 64 moddas. Menas det inklusive 64an. Nu har jag dock två vevar att mäta på. Tanken är även att använda modern damper. Funkar det? Eller bör jag använda en helt annan vev när jag inte kommer använda några 60tals prylar på hela motorn förutom block ev. Vev.
Block är förövrigt 389 från 64 med starter fäste i blocket.
Mvh Tom
PS. Mitt 301 projekt hamnade långt in i hyllan.
Annons
Re: Vilken vev?
21964 och 1966 vevar är båda Armasteel.
F.ö är Armasteel bara ett begrepp för en tillverknings/gjutnings-procedur utan nå´ra direkta fördelar, om ens nå´ra, mot en Nodular-vev.
Armasteel har alltså ingenting med stål att göra.
Inga problem med flexplattan för TH350 för dessa vevar.
Pre-64 är före 1964 alltså 1963 och tidigare.
Du kan använda vilken Pontiac dämpare som helst, OM du matchar den med transmissionskåpan.
1968 eller senare dämpare kräver 1968 eller senare transmissionskåpa. Blanda EJ in tidigare delar om du vill behålla ditt goda humör.
Alla 1964 och senare Pontiac V8 block har fäste för startmotorn.
På 1964 Fullsize sitter dock fortfarande startmotorn i lådan.
Hoppas detta rätar ut nå´ra frågetecken?
F.ö är Armasteel bara ett begrepp för en tillverknings/gjutnings-procedur utan nå´ra direkta fördelar, om ens nå´ra, mot en Nodular-vev.
Armasteel har alltså ingenting med stål att göra.
Inga problem med flexplattan för TH350 för dessa vevar.
Pre-64 är före 1964 alltså 1963 och tidigare.
Du kan använda vilken Pontiac dämpare som helst, OM du matchar den med transmissionskåpan.
1968 eller senare dämpare kräver 1968 eller senare transmissionskåpa. Blanda EJ in tidigare delar om du vill behålla ditt goda humör.
Alla 1964 och senare Pontiac V8 block har fäste för startmotorn.
På 1964 Fullsize sitter dock fortfarande startmotorn i lådan.
Hoppas detta rätar ut nå´ra frågetecken?
3Ja tack ska du ha. Det står bara n på 66an. Men de är alltså identiska då? Då har jag med andra ord en vev till salu. Och massa andra grejer från den motorn. En 389 64a. Kommer upp på sälg snart.
Är det något annat jag bör tänka på med detta block och vev tillsammans med modernare delar? 69 och senare.
Någon som är intresserad av ett tänkt recept? Så att man kan få synpunkter.
Är det något annat jag bör tänka på med detta block och vev tillsammans med modernare delar? 69 och senare.
Någon som är intresserad av ett tänkt recept? Så att man kan få synpunkter.
4Det ska finnas gjutnummer på veven också detta bestämmer vilken årsmodell den kan komma ifrån, veven kan ju vara bytt tidigare?
Försök att använda alla delar som är fastskruvade framtill på motorn som tillhör årsmodellen av bil som motorn ska sitta i, det underlättar ungefär 1000% och tär inte på tålamodet att få allt att klaffa, som exempelvis transkåpa, dämpare, remskivor, servo/generatorfästen o.s.v.
Kamaxeln bestämmer karaktären på motorn, allt beror på motorns omgivning och vad du ska använda bilen till.
Försök att använda alla delar som är fastskruvade framtill på motorn som tillhör årsmodellen av bil som motorn ska sitta i, det underlättar ungefär 1000% och tär inte på tålamodet att få allt att klaffa, som exempelvis transkåpa, dämpare, remskivor, servo/generatorfästen o.s.v.
Kamaxeln bestämmer karaktären på motorn, allt beror på motorns omgivning och vad du ska använda bilen till.
5Tack för svar. Jag vet vilka vevar jag har, jag visste dock inte om det var någon skillnad på dem.
89782646 för 66an
9773383 för 64an
De ser en aning olika ut på motvikterna.
66an ser bättre ut på nåt sätt.
9773383 för 64an
De ser en aning olika ut på motvikterna.
66an ser bättre ut på nåt sätt.