Tjena! jag är helt ny här på forumet och hoppas att jag går tillväga på rätt sätt.
Det är så att jag blir nu ägare till bilen som rubriken lyder och vet att det finns lite av varje att göra på bilen. Men jag är ganska ny med amerikanska bilar och v8 järn!
Jag skulle så gärna vilja veta vad det är för "klocka" som sitter framför (mot kylaren sett) gasreglaget. Det ser ut som att den skall regleras efter gas och ur andra änden leder ett rör. Jag har inte kollat så noga ännu och har inte själv kunnat dra någon slutsats så det kanske är självklart.
Skulle också vilja veta om det finns andra saker runtomkring förgasaren som skulle kunna påverka gången och förbrukningen eller om det är förgasaren som behöver sig en renovering. Jag är medveten om slangarna som ska gå till och från förgasaren. Där sitter ingen el choke, tror att den är sönder i vilket fall som helst och där är nog en av anledningarna till den höga förbrukningen.
Annons
Re: Pontiac Bonneville -60 389/carter AFB har lite frågor :)
2Välkommen till Forumet!
Klockan vid gasreglaget är en s.k. "dash-pot" som på A/T bilar dämpar gasen när man släpper pedalen för motorbroms så att motorn inte stannar. De allra flesta klara sig bra utan den, och det är sannolikt därför som den inte reproduceras.
Choken styrs av motorns vakuum som drar hetluft via rören på sidan om förgasaren in i klockan där en bimetallfjäder påverkas av hetluften och öppnar choken.
Om motorn är dåligt servad med felaktiga komponenter som är felaktigt justerade kan ingen förgasare i världen rädda dagen, MEN förgasaren brukar av nå´n outgrundlig anledning alltid få skulden när motorn går dåligt, och i många fall så är det tyvärr så att förgasaren är den SISTA komponenten som får uppmärksamhet (en service/renovering) på motorn.
Här får ett felsökningsschema som jag skrivit, notera vad du finner, dokumentera och justera vartefter:
Förgasaren är EN komponent i ett system.
Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren. Dessa punkter bör kontrolleras innan man ger sig på förgasaren.
Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.
Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.
Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak (choke pull-off).
Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.
Svag motor eller stor bränsleförbrukning
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.
Klockan vid gasreglaget är en s.k. "dash-pot" som på A/T bilar dämpar gasen när man släpper pedalen för motorbroms så att motorn inte stannar. De allra flesta klara sig bra utan den, och det är sannolikt därför som den inte reproduceras.
Choken styrs av motorns vakuum som drar hetluft via rören på sidan om förgasaren in i klockan där en bimetallfjäder påverkas av hetluften och öppnar choken.
Om motorn är dåligt servad med felaktiga komponenter som är felaktigt justerade kan ingen förgasare i världen rädda dagen, MEN förgasaren brukar av nå´n outgrundlig anledning alltid få skulden när motorn går dåligt, och i många fall så är det tyvärr så att förgasaren är den SISTA komponenten som får uppmärksamhet (en service/renovering) på motorn.
Här får ett felsökningsschema som jag skrivit, notera vad du finner, dokumentera och justera vartefter:
Förgasaren är EN komponent i ett system.
Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren. Dessa punkter bör kontrolleras innan man ger sig på förgasaren.
Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.
Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).
Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.
Motorn stannar
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak (choke pull-off).
Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.
Svag motor eller stor bränsleförbrukning
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.