Har köpt en bok, How to rebuild Pontiac v-8s skriven av Rocky Rotella. Eftersom vi aldrig har haft med dessa motorer att göra tidigare så känns det bra att ha en bok att kunna titta i och få ett hum av hur allt ska sitta och se ut. I ett kapitel i boken står det om gömd olje plugg och visar att man kan borra ett 030-inch hål i den. Varför skulle man göra detta? Det står att det ger mera olja till kamaxeln och fördelaren. Detta har gett oss huvudbry. Är det nödvändigt? Räcker det inte med nya pluggar? Motorn är borrad och topparna renoverade kamaxel, fördelare mm är nytt så det vore inte kul om det skulle gå fel.
Har idag satt i kamaxel, toppar, lyftare mm och kan inte komma på hur en oljeplugg skulle kunna påverka oljemängden till kamaxel och fördelare. Oljepluggen som det handlar om i boken sitter baktill på motorn. Finns det någon med en synpunkt om detta? H Jimmy
Annons
Re: Den gömda oljepluggen.
2"Glömpluggen" sitter i änden på passagerarsidans oljekanal som löper till lyftarna på denna sida.
Det är ett gammalt välkänt och beprövat trick att borra ett litet hål i denna plugg för att strålen av olja därifrån hjälper till att smörja fördelardrevet, samt att oljan inte stannar i denna återvändsgränd och blir "kläggig".
Det är självklart inte alldeles nödvändigt att utföra denna procedur, jag har inte gjort det på mina motorer.
Det kan även vara svårt att borra ett så litet hål som det är fråga om, men man kan borra hålet större för att sedan "peena" det till lämplig storlek med ett dorn.
Det är ett gammalt välkänt och beprövat trick att borra ett litet hål i denna plugg för att strålen av olja därifrån hjälper till att smörja fördelardrevet, samt att oljan inte stannar i denna återvändsgränd och blir "kläggig".
Det är självklart inte alldeles nödvändigt att utföra denna procedur, jag har inte gjort det på mina motorer.
Det kan även vara svårt att borra ett så litet hål som det är fråga om, men man kan borra hålet större för att sedan "peena" det till lämplig storlek med ett dorn.
3Tack för ditt svar. Varit i garaget och tittat och hittat den annars hade man nog inte sett att den satt så långt in. Kanske hade den inte kommit på plats och oljetrycket hade varit dåligt. inte roligt. Nybörjarfel enligt boken vi köpte.
Kommer en fråga till. Hur mycket är 030-inch i mm?
H jimmy
Kommer en fråga till. Hur mycket är 030-inch i mm?
H jimmy
4Det borde bli 0,030 x 25,4 = 0,762 eller avrundat 0,8 mm
Nej det är verkligen inget stort hål, men kanske kan det funka att "pena" som Judgen skriver. Jag vet jag har haft ett runt "bladmått" (heter säkert något annat) tidigare, borde ju gå att mäta så det blir lagom med ett sådant.
Lycka till, om du bestämmer dig för att försöka!
Mikael
Nej det är verkligen inget stort hål, men kanske kan det funka att "pena" som Judgen skriver. Jag vet jag har haft ett runt "bladmått" (heter säkert något annat) tidigare, borde ju gå att mäta så det blir lagom med ett sådant.
Lycka till, om du bestämmer dig för att försöka!
Mikael
5Jag köpte ett 0,8mm-borr och borrade upp både bakre och främre oljepluggen på höger sida för att få bättre smörjning av kam/fördelare samt kamdrivning. Jag använde en vanlig batteridriven borrmaskin, gick bra om man var försiktig. Dock så har jag gängat upp hållen framtill på blocket för att kunna använda skruvade oljeplugg även där. Tror som Judge, att inte något av detta är nödvändigt om motorn är hyffsat nära orginal.
/Erik
/Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
6Tack för era svar ! Som det ser ut just nu så hoppar vi över denna procedur då vi inte lär köra denna motor så hårt.
Nu ska vi bara plocka ihop den som den ska vara och kanske vi får höra den gå snart och kanske köra en runda till sommaren.
Det återstår många lådor med delar och påsar med bult.
H Jimmy
Nu ska vi bara plocka ihop den som den ska vara och kanske vi får höra den gå snart och kanske köra en runda till sommaren.
Det återstår många lådor med delar och påsar med bult.
H Jimmy