Annons

Köpråd motor

1
4-bultat 428 shortblock.Det som ingår i köpet: transkåpa,vattenpump,soppapump,oljetråg,fördelare.Det som INTE ingår: toppar,insug o förgasare.Pris: 1.500 dollar.
Motorn finns i staterna och sen ska den hem också.Är det ett för högt pris? 1.500 dollarX 7kronor=10.500 kr.

PS: Givetvis förutsätter jag att det finns en vev,stakar o kolvar i denna motor.
Annons

Re: Köpråd motor

5
Motorn ska fraktas till Florida och det kostar ca 3.000kr.Om det är med flyg vet jag ej.Blir nog billigare med lastbil om det går.Motorn plockades ur en GP 69:a som var väldigt rostig enl säljaren.Största farhågan är väl annars om det finns sprickor i blocket,taskiga cylindrar etc,etc.Den ska bara ha gått ca 11.200 mil.Varför man inte säljer den komplett vet jag ej.Kanske ville man ha topparna(62) o insug.Jag kan ju plocka över detta från min motor och spara mitt block som är matching.Dessutom får jag en starkare motor till 2.56 axeln.Men i slutändan blir det mycket pengar men jag tänkte ha detta som ett längre bygge.Ett 370hp 4-bultat block blir inte direkt vanligare att få tag på.

6
Nej, det verkar ju nästan omöjligt att få tag på ett 428-block överhuvudtaget här hemma i Sverige. Tänkte bara att om blocket behöver borras och veven slipas etc. så sticker kostnaden lätt iväg. Jag gav 6000kr för min 400a (-68 WS-kod 360HP) komplett, dock med fel nr på förgasare och fördelare. Jag tänkte att en "orginalrenovering" inte borde kosta mer än 25000kr, nu har jag lagt ut mellan 55000-60000kr på motorn... lätt att det blir dyrt :mrgreen:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

7
Blir det någon affär så blir det ett projekt.Bara kolvar från Summit kostar runt 4.200 kr.Behöver motorn borras 0.30(434) och veven slipas,ja då rusar det iväg.Sen tusen andra saker.Vore kul att skaffa Ram Air grenrör och kanske en 068 kam alt 744.428 HO:n är ju vassare men har ett sämre vrid,

428 360hp 445lb.ft torque
428 370hp 472lb.ft torque
428 390hp 465lb.ft torque

8
Peje skrev:4-bultat 428 shortblock.Det som ingår i köpet: transkåpa,vattenpump,soppapump,oljetråg,fördelare.Det som INTE ingår: toppar,insug o förgasare.Pris: 1.500 dollar.
Motorn finns i staterna och sen ska den hem också.Är det ett för högt pris? 1.500 dollarX 7kronor=10.500 kr.

PS: Givetvis förutsätter jag att det finns en vev,stakar o kolvar i denna motor.
Peje!

Du kan inte räkna med 7:-/dollar!
Dollarn står i ca. 6:60. = 9.900:- i USA för motorn oberoende hur du köper den... Med kreditkort betydligt dyrare, med banköverföring = 6:60, bankens dagskurs = 6:80!
Lägg till inrikes frakt som du skriver är ca. 3.000:-.
Lägg till kostnader i hamn/flyg. Säg 2000:-/5.000:-
Lägg till kostnader vid ankomst. troligen runt 1.000:-
Lägg till tull bilmotorer. ca 4%. Importerar inte motorer själv så detta kan var helt fel värde (knappast neråt dock...)...
Lägg till moms. 25%!

Totalkostnad = ca. 16.5000:-/19.500:- kronor.

Summering: Detta är nog ungefär vad du hamnar på i kostnader hemma i Sverige!

Mvh
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

10
Peje skrev:Hur jag får hem den är en annan sak.Frågan var om priset på motorn är bra eller för högt.
Ok,
Gav bara min åsikt!
Är ju enligt mig ointressant vad den kostar i USA då den ska skeppas till Sverige.
Men det är min åsikt!
Försökte bara klargöra vilka kostnader du KAN råka ut för!

Håkan

12
Peje skrev:Håkan,jag tackar för dina tips.Alltid bra att bli lite nedbromsad ibland.Men jag anar en liten frustration?Det är mycket utropstecken..
Utropstecken är för mig ett sätt att uttrycka mig...
Frusterationen kan vara i och med att jag får många samtal där kunder säger att det kostar endast detta i USA... och i verkligheten något helt annat. Det var detta jag ville kommentera, kanske inte just din import men hur det oftast ser ut...
Ber om ursäkt om jag klampade in och förstörde din tråd!

Håkan S

13
Ingen fara,kul med en dialog.Jag är väldigt osäker på hur jag skall göra.Blocket kan ju vara skit och då står man där med 20 papp i soptunnan.Jänkarna har ju knappast "Money-back guarantee".Har inte sett några bilder hur spisen ser ut.Som sagt,det är ju inte en vanlig YS maskin och det vet jänkarna om.Hade priset varit runt 800-1.000 dollar vore det bättre och låt oss säga 1.500 dollar fraktad till Miami.Fattas ju fortfarande toppar,insug och fugge.Satt det Arma_Steel vev i 370hp motorn?