Annons

Th400 eget "shiftkit" .. hur göra ?!

1
som jag har förstått så går det alltså att ta bort nån kula,fjäder samt borra några hål i 400 lådan för att få den att växla lite rappare....

nån som har bild(er) på vart man ska borra och vilken kula samt fjäder som ska plockas bort ?! ...

MYCKET tacksam för snabbt svar :)

// Niklas :geek:
GTO66
Annons

Re: Th400 eget "shiftkit" .. hur göra ?!

3
mr judge skrev såhär till mig i en annan tråd jag har.
En frisk TH400 behöver inget "shift kit". Bortkastade pengar.

Om du ändå vill göra nå´t speciellt med den så använd 1970 års RamAir specifikationer för den, bygg den som en PD-kodad låda.
Det handlar om att borra ett par hål i ventilhusplåten, samt ta bort en ackumulatorfjäder samt ta bort en fjäder vid modulator kolven.
Governoren som styr fullgasväxlingarna får du även räkna med att modifiera vid utprovning av denna.
så jag tänkte mest att eftersom denne allvetande guru säger att ett shiftkit är onödigt när man kan göra detta enklare ingrepp på lådan.

// Niklas
GTO66

5
Niklas, så här gjorde jag på min:

TH400 70PW

ALLOMATIC LAMELLER

PLATTA STÅLSKIVOR I INTERMEDIATE + DIREKTTRUMMAN

DIREKTTRUMMAN HAR 1 TUNN + 4 TJOCKA STÅLSKIVOR

FORWARDTRUMMAN HAR 1 VÅGIG + 3 TUNNA + 1 TJOCK

ALLA FJÄDRAR OCH TÄTRINGAR ANVÄNDS I TRUMMORNA

1-2 SECONDARY ACCUMULATOR FJÄDER ANVÄNDS EJ

2:ND CLUTCH FEED 2,8MM / 0.110"

3:RD CLUTCH FEED 3,2MM / 0.125"

Du måste dock kika i Service Manualen för att se var grejorna sitter!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
gto66 skrev:mr judge skrev såhär till mig i en annan tråd jag har.
En frisk TH400 behöver inget "shift kit". Bortkastade pengar.

Om du ändå vill göra nå´t speciellt med den så använd 1970 års RamAir specifikationer för den, bygg den som en PD-kodad låda.
Det handlar om att borra ett par hål i ventilhusplåten, samt ta bort en ackumulatorfjäder samt ta bort en fjäder vid modulator kolven.
Governoren som styr fullgasväxlingarna får du även räkna med att modifiera vid utprovning av denna.
så jag tänkte mest att eftersom denne allvetande guru säger att ett shiftkit är onödigt när man kan göra detta enklare ingrepp på lådan.

// Niklas
Gissar att lösa packningar kostar ca 150kr så det blir nästan samma peng i slutändan. Monterade B&M´s shiftkit i min TH350-låda i våras, lättmonterat och fungerar kanonbra. Men det är ju skillnad om du ska renovera hela lådan?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

7
Peje skrev:Så denna modifiering var original på 1970 års PD lådor? Likadant med 68 års PQ samt 69 års PQ?

Det kan jag inte svara på :P

Niklas, så här gjorde jag på min:

TH400 70PW

ALLOMATIC LAMELLER

PLATTA STÅLSKIVOR I INTERMEDIATE + DIREKTTRUMMAN

DIREKTTRUMMAN HAR 1 TUNN + 4 TJOCKA STÅLSKIVOR

FORWARDTRUMMAN HAR 1 VÅGIG + 3 TUNNA + 1 TJOCK

ALLA FJÄDRAR OCH TÄTRINGAR ANVÄNDS I TRUMMORNA

1-2 SECONDARY ACCUMULATOR FJÄDER ANVÄNDS EJ

2:ND CLUTCH FEED 2,8MM / 0.110"

3:RD CLUTCH FEED 3,2MM / 0.125"

Du måste dock kika i Service Manualen för att se var grejorna sitter!
det var ett duktigt arbete, inget jag hinner få ihop denna vinter hur som helst :/ alldeles för mycket annat som tar massa tid då jag vill ha bilen körklar i vår.
Gissar att lösa packningar kostar ca 150kr så det blir nästan samma peng i slutändan. Monterade B&M´s shiftkit i min TH350-låda i våras, lättmonterat och fungerar kanonbra. Men det är ju skillnad om du ska renovera hela lådan?
ja då var det väl lika fan onödigt att INTE beställa hem ett sånt kit då tiden och orken inte räcker till med helrenovering i vinter :P

// Niklas
GTO66

10
Peje, den enda skillnaden som finns beskriven i Service Manualen är att PQ (och PS) lådorna har alla skivor platta där de andra har en av dem vågig i direkt-trumman.
Sedan skiljer sig governoren garanterat åt.

F.ö. kan man givetvis göra samma modifieringar i dessa som i alla andra TH400.
En sak man bör göra i 69 och tidigare lådor är att sätta i en "case-saver" ring bakom center supporten så att denna inte "äter upp" lådan, då måste center supporten svarvas av, på baksidan, drygt tjockleken på ringen, vilken är, om jag minns rätt, 1 mm.
Denna ring finns i 1970 och senare TH400 som standard.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/