Annons

Chassinummer

1
Tjena alla samman

Jag funderar på var nånstans kan chassinummer hittas på en 1962 Pontiac Catalina.
Jag vet av er den taggen i dørstolpen men finns det inga dölda nummer nånstans? På rammen eller andra platser på chassiet?

Ursäkta om min svenska er lite dårlig då jag er norsk :)
Takknemlig för alla svar.

Med vännlig hilsen
Roy
Annons

Re: Chassinummer

4
Det fanns inget bak kåpan, inget på brandväggen, ei heller på ramen vid kick-uppen på nån av sidorna.
Og ingen "tag" uppe vid instrumentbrädan mot fönsteret.
Jag funderar på det här sedan bilen är registrerat Tempest, samma som man finner om man letar up chassinummeret som står i dørsidan, även den klart er en Catalina.

Flera platser?

Roy

8
tjena igjen

Tror jag bare måste gje up den här bilen. Det fins ju inga nummer nånstans annat än det som är i döråpningen.

Kan man om man har bevis på at just denna bil blev godkjent från norska bilprovningen med detta chassinummer får några år senn.
(Det finns även bildar på det, samt at man fortfarande kan prata med han som godkjende bilen) få nya skyltar på den tror ni?

mvh
Roy

12
Det är det jag har funnit ut også, og det är også Tempest det står på papirerna tilhörande bilen.
Men som jag sa så har just denna bilen (Catalinachassi) med nämda chassinummer varit godkjänt av bilprovningen, og gått med skyltar.

Jag finner inga synliga bevis på at nummeret skulle kunda ha blivet svetsat in på nogot senare tidspunkt hellre. Inga märken efter nogot arbete vid plåtan,(taggen)i döråpningen og den har "factory" infästning. Enda svetspunkter som man kan se annars är punktsvetsarna gjord på fabriken.
Fargen är også den samma på hela stolpen som den är på bilen. Om det inte varit för at jag er lite rädd dom drar in bilen skulle jag prova få godkjänning igjen.

14
hade en volvo 245:a med samma bekymmer bottenplattan var från 1975 och bilen var reggade som en 75:a men karossen var från 1985 så eftersom besiktningsmannen inte kunde fastställa om bilen egentligen var från 1975 lr 1985 så satte de en plombering vid ena fjädertornet sen fick jag fixa fram papper på vilka bilar som hade använts för denna ombyggnation sedan var allt ok

kan väl tillägga att jag hade oturen att råka ut för en volvo fanatiker som besiktningsman

så det värsta du kan råka utför är väl ett krav på att du måste kunna visa upp papper från en donatorbil antar jag
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241