Annons

Köpråd Trans am -89

1
[quote][/quote]hej funderar lite på o kolla på en trans am -89,jag är ny på forumet o har inte haft nån amerikansk bil förut,bilen ska vara i bra skick,ny generator,vindruta,däck o bromsar nytt,15000 mil,5 ägare,nybes/nyskatt,nåt speciellt jag ska se upp med,lacken på huv,tak och vinge är sönderbränd så det får jag isåfall lacka om,den förra ägaren hade haft en presenning över bilen även på sommaren så det hade blivit kondens,hon kunde tänka sig släppa den för 32000:-,är detta ett bra pris.
Annons

Re: Köpråd Trans am -89

2
vad är det för motor i bilen ? en med 350 i kan du hitta i bra skick runt 50k

det jag skulle akta mig för på dessa bilar är nog TH700 lådan som om den inte är skött har en tendens att slira mellan 3:an och 4:an vilket man sällan märker förns man köpt bilen då du behöver upp i rätt hög fart (130-140 km/h) för att belasta den växlingen vilket man sällan lyckas med inne i stan :)

lådan ska för övrigt inte slira mellan några växlar om den är frisk, för att testa detta så är det fullgas som gäller

innan provtur kan du kolla oljan i lådan den ska vara klar röd och inte rödbrun och inte heller lukta brännt lr konstigt det är en tydlig indikation på att nått inte är som de ska,vissa säljare är dock förutseende och byter oljan innan bilen säljs så det är bara ut och prova

lyssna även efter vinande ljud från bakändan

en annan sak som kan ge huvudvärk och tunn plånbok är de digitala instrumenten pajjar dessa kan de bli dyrt

samt läckande targa luckor om de nu är sånna på (kanske därför det varit pressening över?)

är inte helt säker på när cheva gick över till hydrualiska rullyftare helt i sina motorer men har för mig det var i samband med de nyare topparna runt -87 så det ska inte vara nått ventilklapper i motorn när den fått oljetryck kan vara lite klapper om den kallstartas då de blöder ur sig oljan när de står en stund
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241