Annons

akut problem! :( mellanaxel skrotad 389 motor?

1
Efter veckor av problem med att få igång bilen så har jag nu troligen funnit problemet. fördelaren roterar inte som den ska. Drar jag på starten så hackar rotorn runt. Lyfter jag sedan upp fördelaren o tittar ner mot kugghjulet och samtidigt drar runt motorn med spärrskaft så snurrar den ca 1 varv och sen klickar det till och den står helt stilla.
Vad är det troligen som hänt? sprängt drev? kass mellanaxel?
Hur kan jag fixa detta? är enda sättet o riva o renovera hela motorn? Eller går det o komma åt framifrån på något sätt?
Är detta ett vanligt fenomen på dessa motorer. Tyckte ju att bilen gick så fint innan :(
tacksam för svar. mvh /marcus
Annons

Re: akut problem! :( mellanaxel skrotad 389 motor?

2
roterar fördelaren som den ska urplockad ur motorn om du snurrar på drevet i botten på den ?

samt håll emot lite på rotorn när du gör detta så inte låssprinten till fördelar drevet är av

utöver det så kan det vara det ingjutna drevet på kamaxeln som gått sönder/nötts ner är detta ok så kan man även kolla så kamdrivningen är ok
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

5
Det kan hända att din motor fått en kamdrivning där kamdrevets kuggar utgörs av nylon gjutet på ett aluminium-centrum?
Dessa drev användes för att minska oljud från kamdrivningen, men, de har en ytterst begränsad livslängd.
Sannolikt så nylonkuggarna separerat från centrumet och hamnat i tråget?

Hyfsat lätt att byta till en kamdrivning med metalldrev dock. Du har stor hjälp utav en Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell om du ska göra jobbet själv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
The Judge skrev:Det kan hända att din motor fått en kamdrivning där kamdrevets kuggar utgörs av nylon gjutet på ett aluminium-centrum?
Dessa drev användes för att minska oljud från kamdrivningen, men, de har en ytterst begränsad livslängd.
Sannolikt så nylonkuggarna separerat från centrumet och hamnat i tråget?

Hyfsat lätt att byta till en kamdrivning med metalldrev dock. Du har stor hjälp utav en Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell om du ska göra jobbet själv.
x2
Funderade också på om en av krysskilarna ev. hade gått av men det är antagligen inte är så troligt... Ta bort kåpan till kamdrivningen framtill på blocket så får du svaret.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP