Annons

Soppapump

1
Låt oss säga att vi har en soppapump med 1 ingång och 1 utgång samt en 3:dje som är pluggad.Är det en retur till tanken?
Alltså mekanisk pump som är ny.Försöker hjälpa polaren med en Buick 430.
Annons

Re: Soppapump

5
Tack för snabba svar! Det är lite panik,Stockholm Cruising imorgon o bilen går inte i mer än 50 km/t.Vid gaspådrag kvävs den.Polaren trodde på ånglås.Kan ju också vara skit i soppafilter o tank. Ja,det är en AC bil. 1968 Buick Electra 225 Cab med 430.Förra ägaren har tyvärr gått bort så vi vet inte varför pumpen är pluggad.

7
Håkan S skrev:Jimmy,

Inte bara AC bilar som har den, sitter en sådan på min från fabrik!

Håkan
Jo jag kom på de så fort jag svarat har ju själv haft bil utan AC med returledning :roll:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

8
Ha-ha,nä det är sant Håkan.Tror att den gamla Buicken behöver sotas ur,ägaren kör för sakta!
Stockholm Cruising är som Västerås,en gigantisk bilkö.Går fortare att promenera.

9
Peje skrev:Tack för snabba svar! Det är lite panik,Stockholm Cruising imorgon o bilen går inte i mer än 50 km/t.Vid gaspådrag kvävs den.Polaren trodde på ånglås.Kan ju också vara skit i soppafilter o tank. Ja,det är en AC bil. 1968 Buick Electra 225 Cab med 430.Förra ägaren har tyvärr gått bort så vi vet inte varför pumpen är pluggad.
Trasig returledning?

Kan även vara så enkelt att all soppa rinner tillbaka den vägen när man stänger av motorn å då blir de lite nötande på starten innan soppan kommer fram igen

kolla soppa trycket så det inte är för högt ,min pump ligger på 6 PSI och det funkar fint men då är returen inkopplad
/Jimmy 0735043241

10
Tack för tips! Det är ju skitsvårt att veta vad tidigare ägare har gjort.Det mesta ser seriöst ut men en del grejer var riktiga rysare.
Trist att se slarv när man har pröjsat en hel del pengar för kärran.

12
Polaren säger att problemet uppstod när han monterade termostat.Bilen rycker/kvävs när han kör på landsväg(!) och inte i stan eller sakta.
Jag menar att bilen inte får soppa.Ånglås inträffar väl inte i högre farter?

13
Jag menar,termostatens primära uppgift är väl att få upp arbets temp o sen öppna vid korrekt gradtal?
Polaren menar att motorn blir för varm på landsväg.Men fartvinden måste väl kyla ner?
Vad har soppapumpens retur till tanken för uppgift? Transportera överbliven soppa pga att motorn får jobba hårdare pga A/C:n?
A/C:n är bortkopplad.

14
returen är dels för att spara pump och förgasare så du inte står och pumpar mot en full förgasare och även för att hålla tempraturen på soppan nere så du ska slippa bla ånglås

blir bilen varm på landsvägen så är det nog snarare problem i kylsystemet och inte pga soppa pumpen

kolla kylarlock ,finns det fläktkåpa? tändning ,är det glykol i kylsystemet? igensatt kylare osv
/Jimmy 0735043241

15
Jimmy jag vet,det kan vara 1000 saker.Bilen går några kilometer sen stannar den.Man får vänta några minuter sen startar bilen igen.
Normal driftstemp på landsväg men den lägger av! Problemet uppstod när han satte i en termostat.Ånglås har jag hört om vid cruising och stillastående men aldrig på landsväg!!