Annons
Annons

Re: 50 Fastest Musclecars

3
nae generellt sett så är det väl Mopar som låtit mest ang sin hi-perf bilar följt av Cheva och Ford

men Pontiac la väl ner sina officiella racing satsningar runt 1965? om jag inte har helt fel, kan ju vara därav det är så tunnt med Pontiacs i listorna
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

9
Scalex skrev:11,89 är föga troligt en "stock" tid för en RAII. Lägg på 1,5 sek så är man närmare sanningen ;)
Gick kanske inte 11,89 direkt från fabriken ;) Men i "Pure Stock" får du egentligen bara blueprinta motorn, plana toppar etc. Orginalkam, ingen portning/portmatchning, orginalvinklar på ventiler/ventilsäten, standard avgaslimpor (dock är 2x2,5" avgassystem tillåtet), orginalförgasare, orginalfördelare... Här är en bra artikel i HPP: http://www.highperformancepontiac.com/t ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false; Är riktigt imponerad av hur bra bilarna går med så få modifieringar! Läste i kommentarerna till videon att RAII Firebirden nu går på 11,40 i Pure Stock och att ägaren tydligen har en till -68 Firebird som kör 10,40 i F.A.S.T.-serien 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

10
Lägger upp 2 filmer till... Kolla spec. på ZL-1 Camaron vs RA II Firebirden, vilken gav flest rwhp? :twisted: Undrar om Pontiac skrev ner sina effektsiffror? (vet att den inte är HELT orginal men iaf) :lol:

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

11
Man får tänka på att bränslet är inte desamma, däcken är inte detsamma och banorna är inte detsamma.
Men oavsett så borde dåtidens snabbaste bil vinna lika mycket mot nu. Men jag hade aldrig bytt en vridstark, välbyggd Pontiac mot en Chevrolet.

Men det är lätt att snöa in sig på att "mitt märke är bäst". Vilket det iof är ^_^