Annons

Fel toppar på motorn?

1
Tjena!

Har givit mig in på att slita av topparna och har tänkt lämna i dom för ordentlig renovering. Har bara tagit loss den ena än så länge men blev lite misstänksam när jag såg att under den dåligt lackade blågröna färgen så var toppen röd. Chevrolet tänkte jag men jag vet inte alls. Den är i vilket fall märkt med F041, har tyvärr inget nummer på motorn men ska försöka kolla upp det imorgon då jag inte har bilen hemma. Om jag har förstått det rätt så ska det finnas något nummer på höger sida av motorns framkant under toppen? Vet endast att det är en 389
Annons

Re: Fel toppar på motorn?

4
Måste börja med att tacka för snabba svar, ni grabbar är ju helt fantastiska som tar er tid att hjälpa folk. Det uppskattas verkligen!

Var precis vid bilen och kikade, det är för övrigt en bonneville 66.

Vid fördelaren fanns en datummärkning, F151.
På motorns högra sida bakom cyl. 8 fanns ett nummer, 481990.
Ovanför vattenpumpen: första tecknet ser lite konstigt ut, antingen en nolla eller ett c. 0522327 under står det YN.
På Topparna, läst på avgasportarna från vänster till höger: A, 9, 4, GM18

7
japp det stämmer har ett likadant block med samma gjutnummer...

detta är tyvärr ganska vanligt när det gäller gamla bilar och ofta är det som så att den som säljer inte ens vet själv vad det sitter i bilen

så om man vill vara på säkra sidan ska man alltid se till att kolla iaf motornr vid köp så man inte betalar massa pengar för saker man egentligen inte vill ha

min bror köpte en olds -66:a med fel motor i det märkte han först när vi skulle byta topplockspackningarna :shock:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

9
Hmm, ja detta var ju trist. Förresten hur pass funkar det med en förgasare till en 389 från 66 på denna motor? Det är en carter 4034S (är som vanligt inte hemma men är ganska säker på numret). Fan nu känns det inte alls lika kul att renovera motor längre.

10
Är det bara topparna som behöver fixas eller ska hela motorn gås igenom? Bilen är TUNG och behöver VRIDMOMENT.Jag skulle satsa på att hitta en korrekt 389:a altrnativt en 400:a.Kostnaden för att renovera 350 kontra 389/400 är i stort sätt samma.

11
ThordaN skrev:Hmm, ja detta var ju trist. Förresten hur pass funkar det med en förgasare till en 389 från 66 på denna motor? Det är en carter 4034S (är som vanligt inte hemma men är ganska säker på numret). Fan nu känns det inte alls lika kul att renovera motor längre.
beror på vad du har för insug, orginal 4-ports insug till din motor dvs 350:n är spreadbore dvs 2 små och 2 stora hål

och din carter är väl en squarebore om jag inte har helt fel dvs 4 lika stora hål så då behöver du ett squarebore insug som passar på din motor

är förgasaren i fint skicka skulle jag nog leta upp ett sånt insug

annars så blir de nästan samma peng att köpa en bra q-jet+ett orginal 4 ports insug till din motor
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241